Ik neem aan dat je een tegel zoals een tegel in de badkamer cq keuken bedoelt? Broze tegels zeg maar?

Als je het midden hebt gevonden, een stukje tape op het middenpunt plakken. Dan met de kleinste metaalboor (let op geen steenboor!) heel voorzichtig een klein gaatje boren. (door de tape heen) Niet teveel kracht zetten, laat de boor het werk doen. Zorg dat de boormachine niet op "kloppen" staat.

Daarna proces herhalen met een grotere maat boor totdat je de gewenste diameter van het gaatje hebt.

Toegevoegd na 10 minuten:
Aanvulling waarom wèl tape:

De tape is niet om het punt te markeren, maar om te voorkomen dat je met een klein boortje, danwel eentje met een verharde punt niet kunt uitschieten op het gladde oppervlakte en dus geen krassen maakt op de tegel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooi antwoord.+1
M.i. is een vlakke ondergrond aan te bevelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je wel, we kunnen nu aan de slag, zonder de tegels te beschadigen.

Andere antwoorden (8)

Trek een lijn van de linker bovenhoek naar de rechter onderhoek.
trek daarna een lijn van de rechter bovenhoek naar de linker onderhoek.
waar de lijnen snijden is het midden van de tegel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eerst een klein gaatje met een priem erin slaan en daarom heen tapen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je een gebarsten tegel wilt hebben, moet je vooral met een priem erin slaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die min is van mij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat hier denk ik bedoeld wordt is om eerst een klein gaatje te maken in de tegel om als het ware een 'voorboorgaatje' te creeeren. Hierna kun je met een klein boortje het gaatje verder boren. Als je dit kleine gaatje niet maakt, barst de tegel meteen door het boortje. Het 'erin slaan' is wat overdreven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat Zuya wil zeggen is dat je met een priem VOORZICHTIG de glazuurlaag breekt om nadien met een bootje het gat te maken. Dit heb ik reeds vele malen toegepast.
In het midden van de tegel wat tape plakken om beschadigingen te voorkomen. Daarna uitmeten wat het midden is en dan boren maar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tape is helemaal niet nodig. Gewoon een steenboor van de juiste afmeting en heel langzaam boren. En langzaam blijven boren tot dat je er doorheen bent. Niet kloppen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Plak een stukje crepe plakband op de tegel om uitglijden van de boor te voorkomen. Als je in het midden moet boren, plak dan het plakband kruislings van hoek tot hoek. Zie filmpje. Boor op lage snelheid, NIET met het klopboormechanisme.
Het beste kan je het doen met een diamantboor.

http://www.youtube.com/watch?v=ESW5CDpGhk4

http://www.hubo.be/HUBO/Home/Doe-het-zelf/Doe-het-zelf-tips/Boren-in-tegels/page.aspx/1228
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb in me leven als zonweringsmonteur vele malen zoiets gedaan wat ARR75 is gewoon juist.
Zonder te kloppen door de tegel heen.
Heb je een traploos regelbare klopboormachine dan kan je als je door de glazuurlaag heen bent die heel langzaam op kloppen zetten eventueel.
Maar wil je op zeker gaan dan niet op kloppen zetten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik kan mij er ook in vinden johanztm, ondanks dat mijn antwoord anders zegt. Je geeft het zelf al aan, als monteur vele malen dit gedaan. Gezien vraagsteller het hier neerzet, maak ik eruit op dat deze totaal geen ervaring heeft. Ik zou daarom niet adviseren aan iemand die nog nooit in tegels heeft geboord meteen met een steenboor op een gladde tegel te zetten. Voor handige harry's en ervaren klussers moet het kunnen, maar nogmaals ik heb mijn antwoord op de vraagsteller gericht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een metaalboortje derhalve kan gaan grijpen vanwege de scherpe randen en zodoende t glazuur afscheuren.
Een beton of steenboor heeft een andere kop die dat voorkomt.
Als je voorzichtig bent zal jouw optie ook wel werken maar is niet de manier om t te doen.
Ik zet mijn boormachine in de "klop"stand, met een steen-of betonboor(tje) en druk hem op het punt waar ik het gat wil hebben. Door met de hand de boorkop te draaien, breek je op dat punt door de glazuurlaag. Als je dan al vast dat klein puntje hebt, kan de boor niet meer wegglijden en kan je met het eigenlijke boorwerk beginnen. Plakband en tape zijn op deze manier niet nodig.
jc54
12 jaar geleden
Voor het boren in een tegel kun je een betonboor gebruiken. DIt komt omdat een betonboor (t.o.v. een steenboor) een widia punt heeft. Een widia punt is een soort kunst diamant qua hardheid. en kan daardoor een gaat je snijdend boren in een tegel. Het is wel van belang dat u het tegeltje eerst ruw maakt. dit kan door een plakbandje eerst erop te plakken of met een priem het glazuur iets op te ruwen.
Zet de boormachine niet op kloppen bij het boren van dit gaatje.

Een makkelijkere manier is om een glasboor of tegelboor te gebruiken (zie link 1). Met deze boor kun je gaatjes boren in glas en tegels zonder extra dingen eerst te moeten doen. U hoeft hier niet eerst een plakbandje of het tegeltje op te ruwen.

Als je bang bent dat de boren gaan weglopen kunt u het volgende doen. Zet de boor tegen de tegel. en geef korte stroom stoeten met de schakelaar. hierdoor kun je gemakkelijk een gat boren in de tegel.