In ons plafond zitten roestige 'steentjes'. Wat kan je daar aan doen?

En hoe komt dat? Alle huizen in deze rij hebben dat. Je plamuurt en saust er iets overheen en een jaar later roest het er weer doorheen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
11K

Het beste antwoord

Je hebt denk ik een betonnen plafond.
Er zitten in beton vaak veel gaatjes, lichte bobbels, roestvlekken en restanten bekistingsolie.
Plafonds zijn meestal gespoten met spack, een witte structuurpleister, waar de eerste jaren niets meer aan gedaan hoeft te worden.
De oorzaak is dus het beton en eventueel de bewapening erin die mogelijk aan het roesten is.
Wellicht is er een behandeling voor om het tegen te gaan Je plafond d.m.v. eerst een beschermende laag aan te brengen alvorens weer te sausen bv.
Zou hierover advies vragen bij een goed schildersbedrijf of gerenommeerd aannemingsbedrijf bv.
Is het een huurhuis dan zeker bij de verhuurder aankloppen want dan is het niet jouw probleem.
Ze dienen het dan te herstellen.

Toegevoegd na 1 dag:
Ter aanvulling nog even bewapening is vrijwel altijd geroest als ze t beton eromheen storten dit geeft namelijk een betere hechting.
Is t beton van een slechte kwaliteit dan lekt die roest door t beton eromheen door en ontstaat er betonrot
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Juist! Ik had in mijn vorige woning een plafond waar vuursteen in zat verwerkt. (nieuwbouw) inderdaad bij niet goed sauzen "metalen pitjes" zichtbaar. +

Andere antwoorden (3)

Is het misschien omdat er een waterleiding lek is geweest ?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Schilderen met een goede kwaliteit verf lijkt mij de enige oplossing. Er is een verf op basis van acryl (latex verf) speciaal voor vochtige ruimtes zoals badkamers, keukens, enz.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een speciale grondverf gebruiken die vlekken isoleert:
http://www.alabastine.nl/product/synthetische-verf-2in1-nicotine-en-andere-vlekken/
Roest wordt echter niet specifiek genoemd, maar je kan ze bellen of emailen:
http://www.alabastine.nl/contact/