Hoe maak je een goede boog voor een kruisboog?

Ik heb al een plankje hout geprobeerd, dat brak. Hij moet niet te sterk zijn, maar wel sterk. Het liefst gratis.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.3K

Het beste antwoord

Van veerstaal kan het.
Denk eraan dat een boog in het midden veel zwaarder belast wordt bij buigen dan aan de einden.
Hoe meer naar het midden hoe sterker je boog moet zijn. (dikker dus).

ps Houd rekening met de wapen wet. Een kruisboog mag wel vzv ik weet, maar mag niet gespannen en schietklaar over straat vervoerd worden.

Heb je wel eens gedacht aan een romeinse ballista, welke kracht haalt uit opgewonden touwen? Op internet voldoende info voorhanden over zoiets.
De laatste moet op het frame een zeer hoge touwspanning aankunnen maar dat is een meer statische belasting.

Toegevoegd na 2 minuten:
ipv dikker in het midden kan je ook meer lagen op elkaar lijmen van dun materiaal. Elk volgende stukje wat korter. Zorg dan wel dat de kortste stukken aan de binnen zijde van de boog komen. De lijm moet wel , ook als ie uitgehard is, redelijk flexibel blijven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat voor lijm kan ik dan het beste gebruiken?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb daar niet direct ervaring mee. Als ik moet kiezen ga ik voor een 2 componenten boten lijm voor houten boten. Ook daar moet werking van hout worden opgevangen zonder dat het gaat lekken.
(Ik heb zelf "west system lijm" in huis, een epoxy lijm voor bv reparatie van houten (wedstrijd) roeiboten.)

Andere antwoorden (4)

Ik ben zelf niet zo handig, maar je hebt op youtube veel tutorials.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gebruik wilgentakken sterk en buigzaam, ook heb ik eens een pvc buis gebruikt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
massief hout, ook wel 'selfbow' genoemd (waarvan de bekendste wel de Engelse longbow is.) Houtsoorten die in Europa werden gebruikt zijn bijvoorbeeld taxus, iep en es.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zomaar een plankje hout gebruiken zal meestal inderdaad breken, de meeste planken zijn niet erg buigzaam. Wilgentakken of andere buigzame takken zijn al een stuk beter.
Een samengestelde boog of Compoundboog is weer wat beter. Dit doe je rechte 3 takken, samen te binden, liefst in de vorm van de boog.
Daarna kan je aan compound en veer-staal of speciale kunststoffen gaan denken, maar of je daar nog zo mee over straat mag is punt 2.