Van welk materiaal kan je een goede lade maken?

Meubelplaat is al snel 18mm dik, dus ik zou graag dunner willen om de inhoud zo groot mogelijk te houden.
Ik wil in een keukenkastje daar twee laden maken om meer potjes in kwijt te kunnen.
Uitgewerkt komen de laden dan op ondergeleiders waarmee ik de laden helemaal eruit kan trekken.
De maten zullen 440 x 445 x 70mm zijn.

En als de platen dan dun zijn, hoe bevestig je deze aan elkaar tot een bak? Normaal (18mm platen) met tussenhoutjes en constructielijm.
Bij de doe-het-zelf laat ik alles altijd op maat zagen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
10.4K

Antwoorden (6)

trespa, maar dit is vrij zwaar en moeilijk te bewerken, is te koop vanaf 10 mm. Om een goede verbinding te krijgen met de andere vakje lijmen en eventueel schroeven doormiddel van gaatjes boren en draad tappen. Wel boutjes met verzonken kop kopen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
MDF is er ook dunner dan 18 mm; wel constructielijm en tussenhoutjes gebruiken. En beide kanten schilderen tegen het kromtrekken omdat het in de keuken vochtig kan zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mijn man adviseert berken triplex, dat is 10 mm. en kun je lijmen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Indien je een stevige constructie wilt hebben, zal je toch wel die 18 mm. moeten aanhouden, omdat ook je ondergeleiders een stevige ondergrond moeten hebben.
maar waarom wil je het dunner hebben?
Om 8 of 10 mm. meer ruimte te hebben in je la?
Passen je potjes er dan niet meer in?
Anders moet je de tussenschotjes wat sterker( dikker) maken dan kan je daar je geleiders aan bevestigen, nadat je de bodem met triplex hebt dicht gemaakt, dan kan je wel 15 mm. besparen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Welk materiaal?
Als het geen hout hoeft te zijn en wel dun, dan is metaal de sterkste en dunste optie.

Lassen is dan de mooiste optie,
maar ook met profielen en schroefjes of klinknagels kom je heel ver.
Zelfs profielen en dubbelzijdig tape kan. (dan heb ik het niet over standaard gamma tape)
Het frontje kan wel van een houtsoort zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb in het verleden een gehele nieuwe keuken gemaakt voor mijn dochter en heb dit gedaan van MDF.
Keuken zit er nu 10 jaar in en de huidige bewoner is er nog steeds blij mee.
Voor het schilderen goed ontvetten is heel belangrijk bij het schilderen van MDF.
Zou wel 18 mm nemen dan kun je de geleiders er ook in frezen(in de lade kant).
Maar ook andere hout soorten zijn geschikt hoor zoals multiplex daar kun je hele mooie frees randen van krijgen
bij de lagen die op elkaar gelijmd zijn.
Maar het is gewoon van wat en hoe moet het er uit zien en dat is met elke hout soort weer anders.

Succes en veel plezier bij het maken.

Toegevoegd na 6 minuten:
Het aan elkaar verbinden gaat heel makkelijk met een lammellen frees ,hout lijm er tussen en tegen elkaar drukken.
Maar ook gewoon hout duvels volstaat prima,waar je gaat inboren het te bewerken materiaal inklemmen tussen twee plankjes en dan weet je zeker dat het niet naar de zijkant kan uitwijken.
Ook schroeven gaat prima maar even voor boren en net als hier voor even inklemmen .En op nieuw hout de gewone lijm gebruiken (witte houtlijm).

succes .