Hoe wastafel kraan vervangen?

Waar aan denken:
Oude koppelingen zitten erg vast me kalk
Ik heb een nieuwe kraan met slangetjes

Toegevoegd na 2 uur:
Ik heb de kraan geprobeerd lost te krijgen. maar hij zit vast met dit soort moer:
(Zie afbeelding)

Is niet los te krijgen

Toegevoegd na 2 uur:
Is daar soms speciaal gereedschap bij nodig?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.2K

Het beste antwoord

Allemaal naar de w.c. gaan, en water klaarzetten voor een bakkie thee of koffie.

Hoofdkraan dichtdoen.

Oude koppelingen gaan zeker los, als je tenminste het juiste gereedschap hebt.
Dus de goeie steeksleutels, baco (=schroefsleutel) en/of een waterpomptang.

De vraag is of de nieuwe aansluiting op de oude past. En of die verbinding waterdicht gaat worden door de oude kalk.

Als het er slecht uitziet, afzuigen en een nieuwe koppeling erop.

Gewoon doen, alleen wel op tijd beginnen, op zaterdag zijn de bouwmarkten vroeg dicht en als alles open ligt en je kan niet meer aan dat ene onderdeeltje komen, dan zit je zondag ook zonder water.

Toegevoegd na 1 uur:
afzuigen = afzagen ;-)

Toegevoegd na 16 uur:
over die moer:
Ik neem aan dat dat een grote moer (paar centimeter) is die onder en tegen het aanrecht zit. Vaak van kunststof.

Speciaal gereedschap: Kraanmoertang
Maar bijna iedereen doet het gewoon met een waterpomptang.
Je kan er moeilijk bij, dus je kan steeds maar een klein stukje losdraaien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
afz..ja ik dacht al
Bedankt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank voor de aanvulling!
Klopt idd, helaas zit de moer helemaal vastgerot.
Zou WD40 helpen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
WD40 kan sowieso geen kwaad.
Een nadeel is wel dat je daardoor ook minder grip hebt. (of je moet het daarna weer ontvetten) Goed kracht zetten is de truc, lastig op die plek, maar je tang moet grip hebben op die ribbels zonder te hard te knijpen, want dan knijp je hem juist vast. Als ie van kunststof is, kan je hem ook slopen:
een beitel of (scherpe) schroevendraaier erin slaan en dan wrikken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kan WD40 proberen, maar ik zou meteen gaan slopen. (wel netjes slopen)
WD40 doet volgens mij ook weinig tegen kalk, maar het zou niet de eerste keer zijn dat WD40 mij verbaast.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Toch maar door een vakman laten doen. Was me echt niet gelukt...

Andere antwoorden (4)

Als je ze echt helemaal niet meer los krijgt, zaag ze dan af net onder de oude koppelingen en zet er nieuwe klemkoppelingen op om je slangetjes op te kunnen schroeven.
Plaatje bij antwoord
escape
12 jaar geleden
Even de kraan losmaken en vervangen. Of laat een loodgieter langskomen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
http://www.eyehandy.com/how-to-replace-a-kitchen-faucet-with-mandi/

Hier kun je leren hoe een kraan te vervangen. Wordt wel voorgedaan door een jonge vrouw.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Soms helpt het in hopeloze gevallen, de koppeling even te verwarmen met een klein brandertje ( soldeerbrandertje)
en daarna direct afkoelen met koud water.
Laten schrikken noemen ze dat, daarna draai je hem vaak zo los.
Werkt bijna altijd!
Niet de boel affikken he.