Wat is het voordeel van een lithium/ion-accu ten opzichte van een nikkel/cadmium, bij de aankoop van een schroefboormachine?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

Ik kan het niet beter voor je verwoorden:

NiCd (Nikkel Cadmium)
Dit is de goedkoopste van de drie. Dit type wordt echter nog veel gebruikt. De accu voldoet ook redelijk voor deze toepassing. Hij heeft echter één groot nadeel: het zogenaamde geheugeneffect. Het komt erop neer dat je de accu volledig moet ontladen voordat je hem weer gaat opladen. Is de accu niet volledig ontladen en je laadt hem dan op, dan “onthoudt” de accu de status ten tijde van het opladen en zal een deel van zijn capaciteit verliezen.
NiMH (Nikkel Metaal Hydride)
De NiMH kan je zien als een verbeterde versie van de NiCd. De prestaties zullen merkbaar beter zijn. Dit type heeft ook nauwelijks last van het geheugeneffect. Je kan deze accu dus te allen tijde opladen. Ben je aan het klussen en ga je een bak koffie drinken, dan kan deze accu zonder problemen eventjes op de lader. Voor deze accu is het wel aan te raden om af en toe toch de accu helemaal op te gebruiken voor je hem weer oplaadt. Deze NiMH is wel gevoelig voor “diep”ontladen. Het is aan te raden de accu dus niet zó ver leeg te maken dat hij echt niets meer doet. Dit gaat weer ten koste van de levensduur.
Li-Ion (Lithium Ion)
De Li-Ion is de beste van de drie. Zo heeft deze accu totaal geen last van het “geheugen”-effect. Van de drie genoemde accu’s heeft deze de beste capaciteit per volume-eenheid. Een Li-Ion-accu met eenzelfde capaciteit als een NiCd of NiMH kan dus veel kleiner en lichter zijn. De Li-Ion is wel de duurste van de drie accu’s.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Lithium-ion accu's hebben bij hetzelfde formaat als NiCd batterijen een grotere capaciteit, bovendien hebben ze minder last van "geheugen effect".
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het nadeel van het geheugeneffect wordt hieronder door SUSIE2004 uitstekend beschreven.
Het ontladen van de accu's van een schroefboormachine wordt bij mijn weten nooit door de lader gedaan.