Dimmer gekocht,nu haal ik hem uit de verpakking en kom nu niet verder, nu moet de witte dop eraf,maar het lukt me niet.Moet dit met geweld???

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3K

Antwoorden (7)

In de verpakking zit altijd een beschrijving. Maar kijk eens of er misschien een schroefje in de dop zit zo niet dan kun je hem er zo aftrekken.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Denk niet dat de fabrikant de bedoeling heeft om de dop te verwijderen en zal dit zeker niet in de beschrijving vermelden.
Die 'dop' zit degelijk vastgeklikt in de behuizing en is er niet zomaar af te trekken.
N.b. Deze vraag heb ik met afbeelding beantwoord.
Je zal de dimmer even moeten demonteren. Op de achterkant zitten 2 schroefjes (parkertjes) en die moet je losdraaien. Vervolgens neem je de kap af. Nu kun je door de klipjes van de draaiknop samen te drukken deze uit de kap verwijderen. Dit is de geweldloze methode. Let bij het monteren er wel op dat de knop en potmeter weer in juiste positie staan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ronron1212
12 jaar geleden
Als het om zo een dimmer gaat
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ronron: Wat voor dimmer had jij in gedachten? En misschien sla ik de plank wel helemaal mis.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@TegenXinnig er zijn echt nog wel andere dimmers op de markt hoor.... maar het zou kunnen dat het die van jou is...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Sjeeke: Maar natuurlijk!
Een dimmer werkt niet bij alle lampen. Alleen bepaald soort lampen zij geschikt en kunnen ook zachter, andere lampen kunnen alleen aan en uit.

Misschien licht het aan de lamp niet aan de dimmer
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit wordt niet gevraagd. Het ging over de montage en niet over welke soort lampen je wel/niet kunt dimmen.
Op een of andere manier moet je iets er af kunnen klikken. Meestal zit de draaikop geklemd op de as van de potmeter waarmee je dimt, tenzij je een schroefje kunt vinden aan de zijkant van de knop of een los plaatje op de klop die je er af kunt klikken om de bevestiging van de knop bloot te leggen... In het andere geval toch gewoon even een brede schroevendraaier nemen en de knop er met een rustige beweging afwippen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De knop zit of op een as met platte kant, dan zit er meestal een schroefje in de zijkant. Anders zit de dop op een getande as gestoken en moet je hem er in rechte lijn vanaf trekken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zeer waarschijnlijk met gepast geweld.
Meestal gewoon hard trekken.
Soms er een schroevendraaier achter zetten (beter is een plastic spateltje, houtje van wasknijper, oid.)

Anders terug naar de verkoper,
of op de buurman en buurman manier: met een zaag en een grote hamer. ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed knijpen en er af trekken.
Desnoods met een theedoek vast houden.
Beter niet met iets eronder, dan gaat ie scheef.