heel voorzichtig met wat terpetine, of wasbenzine, als het verf op oliebasis is.

Anders gewoon met een nat doekje, als het op waterbasis is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met heet water en als dat niet lukt zal je terpentine moeten gebruiken.
Probeer het er gewoon af te schrobben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als het terpentine-verdunbare verf is én deze al is doorgedroogd niet!
Is deze nog vers, dan met terpentine of wasbenzine op een pluisvrije doek, maar -voorzichtig en spaarzaam- pas op dat je geen doffe plekken krijgt.
Is het doorgedroogde waterafdunbare verf (acryl), dan met een alcoholoplossing of spiritus. Ook hier geldt dat je het voorzichtig moet doen om geen doffe plekken te krijgen.
Is de waterafdunbare verf nog vers, dan gewoon met warm leidingwater.
Kleine plekjes eventueel voorzichtig krabben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
St Marc oplossen in 2L warmwater en een scheutje ammoniak toevoegen, uw hout zal je zo wie zo moeten na behandelen.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
met deze methode kan men problemen veroorzaken wanneer de houtsoort looizuur bevat. Eiken is een van de meest gebruikte houtsoorten wanneer het gaat om vloeren. Eiken bevat looizuur en men kan na gebruik van ammoniak (alleen al door de dampen) verkleuring krijgen. Plaatselijk ammoniak toepassen zou ik dus nalaten.
Het hangt sterk af hoe lang verf van de nieuwe vlekken al is gedroogd. Is deze nog vers en is de verf op oliebasis dan kun je met een beetje staalwol gedrenkt in wat terpentine de vlekken proberen te verwijderen. Voer zo min mogelijk druk uit en behandel alleen de plekken met de vlekken. Als het druppels zijn kun je ook proberen om ze er voorzichtig af te steken met een verfkrabbertje met wat terpentine.

Is de verf op waterbasis of al behoorlijk lang ingedroogd dan vrees ik dat schuren de enige optie is.

Doffe plekken kun je met een beetje autopoets weer glanzend maken. Of je kunt plaatselijk een beetje vernis aanbrengen, wat mogelijk ook oorspronkelijk op de geschilderde vloer is aangebracht. Dan wel eerst goed ontvetten natuurlijk.