Waarmee kan ik een gekalkt plafond het beste schilderen?

Wij hebben een oud huis, en in de badkamer is het plafond witgemaakt met kalk. We hebben al enkele keren met na voorstrijkmiddel het plafond voorzien van latex, echter dit gaat na een tijdje weer los zitten en valt naar beneden.
Heeft iemand een idee hoe we dit plafond blijvend kunnen schilderen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
8.2K

Antwoorden (6)

Met een borstel en water krijg je het er weer af, wat de enige echte oplossing is (Tenzij het dun in de kalk zit, dan is een diepgrond als voorstrijk nog te proberen).

Akls weghalen te veel werk is: Witkalk kopen en een nieuwe laag erop
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lastig probleem wat je niet gaat oplossen met wat voorstrijken en dan schilderen.

Beste is om het plafond geheel af te steken. Een rotklus, kan ik je vertellen, uit eigen ervaring.

Daarna (laten)stucen en eventueel nog schilderen.

Als ik terug kijk op mijn eigen soortgelijke klus: Het heeft me kapitalen aan materialen gekost, en heb wekenlang elke avond op de trap gestaan. Denk dat ik uiteindelijk niet veel duurder uitgeweest zou zijn, als ik het een vakman had laten doen.
En dan was het wellicht in 1 dag voor elkaar geweest.

Succes er mee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zelfde ervaring hier. Kl*tewerk en een teringzooi. Ik weet niet exact wat het kost, maar mocht ik weer eens tegen zo'n klus aanlopen denk ik dat dit een hele goede optie is: http://www.npsplafonds.nl/data/projecten.html
Mijn ouders hadden thuis exact hetzelfde. De enige oplossing is alle witkalk af te wassen met water. Gebruik hiervoor sponzen omdat je met een borstel heel veel water verliest voor je je plafond raakt. Als je alles afgewassen hebt wat veel troep met zich meebrengt, alles eerst heel goed laten drogen omdat je anders vocht op gaat sluiten en dat wil je echt niet. Daarna voorstrijk gebruiken en met latex afwerken. Succes verzekerd, veel werk maar eenmalig en de moeite waard.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt tegenwoordig van die hoogglans plafonddelen, ik dacht 22 cm breed. Geven een prachtig resultaat in een (moderne) badkamer. Overigens zijn deze delen ook verkrijgbaar met andere dessins. Spotjes erin, afzuiger ingebouwd, ziet er prachtig uit. te koop bij alle DHZ zaken. Wacht bij Gamma bv tot je op een bepaalde dag of avond speciale korting krijgt. Laat het plafond dan maar bladderen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
heb in mijn vorige huis hetzelfde probleem gehad.
schilder erbij gekomen en die zij dat het beste was er een ander plafond in te zetten.
(nu had ik wel het mazzel dat het een huurhuis was dus het kostte me niks...)

succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hopelijk kan je er de latex volledig afhalen. Dan verf kopen op basis van kalk (wordt in Oostenrijk veel) gebruikt) Even "google'n" en je vindt wat je nodig hebt. Die verf is 'geen 'witkalk' !!!! Als je daar de muren mee doet gaat deze verf niet af op je kleren.!!