Moet de muur van de douche bepleisterd worden met een bezettingslaag waar geen kalk in zit of mag een bepleistering van kalk + cement?

Het betreft hier een nieuwbouw. Mijn schoonbroer is tegelzetter en zegt dat bepleistering waar kalk inzit en daarna betegeld wordt , na een tijd los komt . Dit omdat kalk teveel water opneemt . De bezetter heeft ondertussen al zakken Knauf UP 222 klaar staan , waar wél kalk (kalk+cement)inzit en voor hem beter uitsmeert.
Wat is de beste bepleistering voor een douche , UP 310 zonder kalk, zou beter zijn , volgens mijn schoonbroer.

Alvast bedankt voor uw reakties , maandag begint men al te bepeisteren !

Mark

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (2)

Voor zover ik weet gebruikte mijn vader ook altijd gewoon knauf. bij mijn verbouwing is door een stucadorsbedrijf ook gewoon knauf gebruikt. als de muur vlak is waar tegels moeten gaan komen hoef je er toch niet onder te stuken, dan gebruik je gewoon tegellijm of pasta.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je twijfelt is er een mogelijkheid om iets toe te voegen aan de Knauf waardoor de onderlaag beter bestand is tegen vocht. dit wordt ook vaak gebruikt in kelders etc. Ik weet zo gauw niet hoe dit heet maar de " smeerder" weet dat ook wel denk ik. Ook voordat de tegels gezet worden " voorlijmen" maar dat weet de tegelzetter zelf ook wel. En bij het inwassen van de voegen hier ook rekening mee houden dan loopt het water zo langs de tegel weg en blijft niet "hangen" in de voegen. Dan hou je langer een schone voeg vooral als het een lichte voegkleur is.
Succes
Pieter