Kan ik mijn bbq onder de afzuigkap in de keuken zetten ?

Het begint namelijk best hard te regenen vandaar, maak ik dan de afzuigkap niet kapot ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
en?
lekker gegeten?

Antwoorden (11)

Als je hem op het fornuis gaat zetten staat hij wel te hoog en dus te dichtbij de afzuigkap.
Zou ik vanwege brandgevaar dus nooit doen.
Tevens zijn de filters niet gemaakt om daar onder te gaan bbq-en.

Niet doen dus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zou ik niet doen, de bbq geeft directe hitte af en staat hoger dan het gasfornuis (dus dichter op de afzuigkap)

Alleen een electrische bbq is geen probleem
paulus811
12 jaar geleden
Als de afstand tot de afzuigkap groot genoeg is geen probleem, maar of d ekap sterk genoeg is om alle rook weg te zuigen is misschien wel een probleem
12 jaar geleden
De afzuigkap zit dan veel te dicht op de BBQ, hierdoor kan hij oververhit worden en in brand vliegen!!!
Een grote parasol buiten boven je BBQ kan wel
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt de bbq er wel onderzetten..
Alleen van het knopje afblijven..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goeie Vraag.

Niet doen, brandgevaar.
Ventilatiekanaal is geen afvoerkanaal voor rookgassen.
Electrische bbq geniet de voorkeur.
Beter nog; bak het bij slecht weer in een koekenpan.....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou, ik heb het laatst wel gedaan, met een electrische bbq dan wel. Dit omdat ik altijd AL het vlees dat ik eet in de oven klaarmaak, dat vinden wij lekkerder en is gezonder qua vet. Maar onze oven zei, doe jij het vandaag maar lekker zelf, dus die moest gemaakt worden. Het ging prima, alleen de lucht kreeg de afzuigkap met geen mogelijkheid allemaal weg. Dus het huis rook wel naar bbq, maar ach, dat vond ik niet zo erg, maar dat ging dus om 3 karbonaatjes, als je een heel pakket erop legt.......wat veel erger was, is dat wij gewoon een afdak van 4 bij 4 achter het huis hebben en ik er niet op was gekomen om hem daar onder te zetten.......
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In het kader van het brandgevaar niet doen!!!
Een afzuigkap bevat veel vet dit kan geen kwaad met het normale gasfornuis die geeft niet zoveel hitte af.
Bij een BBQ op kolen is de hitte zo hoog dat dit vet kan ontbranden en mocht dit gebeuren is dit lastig te blussen omdat het vuur dan door slaat in het kanaal dit kan leiden tot een keuken brand of erger.
Een BBQ op gas heeft minder hitte maar nog altijd meer dan dat je alle branders van je fornuis aanzet. Ook bij een gas BBQ is het dus niet verstandig.

Buiten het brandgevaar komen er bij BBQ's vaak onverbrande gassen vrij zoals koolmonoxide maar ook andere giftige dampen die vrijkomen bij verbranding.Een afzuigkap kan de rook van een BBQ niet allemaal afzuigen dus hopen alle gassen zich op in je huis met alle gevolgen van dien.
Een BBQ op gas heeft hier minder last van maar ook hier bestaat de kans op onverbrande gassen vaak komt dit doordat de brander nooit helemaal schoon is en hierdoor dus een ook een onvolledige verbranding onstaat.

MIJN ADVIES IS DAN OOK NIET DOEN!!!!
Doe je het toch ligt dan vast de plaatselijke brandweer in!!

Groet,
Brandpreventie Noord
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat is het nummer? :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ligt eraan waar je zit maar 112 kan altijd wel gezellig hoor de mannen van de brw ik kan het weten haha
Nee, absoluut niet doen. Tenzij je van je huis af wil:) Levens gevaarlijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nee dat zou ik niet doen,tenzij het een kleine electrische bbq is.Anders heb je natuurlijk een grote kans op een binnen brand.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja joh lekker doen