Hoe maak ik het best een gaasmat/draadmat (4mm gegalvaniseerd ijzer) op maat?

Ik moet ongeveer 4,5 meter gaasmatten op maat maken, maar heb geen idee welk gereedschap ik daarvoor het handigst kan gebruiken. Ik dacht zelf aan een haakse slijper of betonschaar. Het is gegalvaniseerd ijzer van 4mm dik.

Picture for question
paulus811
12 jaar geleden
11.9K

Het beste antwoord

Doorslijpen met een haakse slijper kost de minste inspanning.
Iets sneller gaat het met een betonschaar maar daar is wel enige kracht voor vereist.
4 mm is niet zo vreselijk dik dus in dit geval zou ik zelf voor een betonschaar kiezen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Vergeet niet om de punten die je knipt of slijpt te behandelen met hamerrite of iets dergelijks.
Anders krijg je lelijke roestige puntjes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
paulus811
12 jaar geleden
Voordeel van de haakse slijper is dat ik die al heb, maar ik heb een stukje geprobeerd en dat ging niet erg netjes met bovendien een hoop vuurwerk. Nu 'vrees' is dat ik een slijpschijf heb (ong 4mm dik met een soort schuurrand) die niet voor doorslijpen is bedoeld en zal ik in de bouwmarkt eens kijken of er speciale doorslijpschijven zijn. Werkt dat niet, dan koop/huur ik een betonschaar. dank voor je antwoord en natuurlijk een +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad is deze schijf niet om door te slijpen.
Die je nodig hebt zijn in de regel zo'n 2 mm dik.
Denk je om de diameter?
115 of 125 mm?
paulus811
12 jaar geleden
Dank voor je antwoord. Met een betonschaar ging het prima en zonder vonken. Fluitje van een cent (nou ja, 18,75 dan).

Andere antwoorden (2)

Mijn ervaring is dat de haakse slijper het handigst is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lijkt mij ook... Maar een (goed geslepen) beton schaar is wel veel mobieler.
paulus811
12 jaar geleden
Thanks!
Er zijn ook "Felco draadscharen"knipt als een zonnetje zeker voor 4mm draad.