zelf kleding maken, hoe begin je?

Het lijkt me heel erg leuk op zelf kleding te maken. Vooral omdat ik vaak de kleding uit de winkels iets te saai vind. Ik zou graag jurkjes, rokjes en shirtjes willen maken, maar hoe begin je hier mee. Ik heb verder geen bekende die kunnen naaien en zo, dus waar begin in ik.. Super als jullie me hiermee kunnen helpen!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.5K

Het beste antwoord

Zelf ben ik ook pas een half jaar bezig met het maken van eigen kleding en andere dingen. Ik ben begonnen met makkelijke projecten van katoenen stof zonder stretch, zoals een kussensloop, een slaapzak voor de pop, een cirkelrok etc. Gewone katoen naait makkelijk, zodat je je machine goed leert kennen en zelf handig wordt in het bedienen. Ik heb zelf geen cursus gevolgd, maar bekijk veel filmpjes op You Tube. Daar vind je veel instructies en tips om kleding te maken van mensen met veel ervaring. Patronen haal ik ook van internet, door te googelen op gratis patronen en door blogs te lezen van mensen die veel kleding enzo zelf maken. Op die blogs vind je ook weer filmpjes, instructies en tips om makkelijker en beter te naaien en je kleding mooi af te werken. Als je toch wat meer ondersteuning wilt, dan kun je ook een cursus volgen. Via google kun je vast wel een cursus vinden in de buurt. Anders kun je ook eens naar een stoffenwinkel. Daar hangen vaak briefjes van mensen die cursussen geven of je kunt het daar aan medewerkers vragen, die weten dat soor dingen meestal ook wel.
Wanneer je (zeker in het begin) niet te dure stof wilt gebruiken, ivm fouten, dan kun je op de stoffenmarkt kijken. Daar vind je hele leuke en betaalbare stoffen. Stoffen van merken zoals Dapper Studio en Stenzo zijn op de markt ook veel goedkoper, scheelt euro's per meter. Ook websites als de stoffenkraam.nl en de stoffenstunter.nl verkopen redelijk goed geprijsde stoffen.
Heb je nog geen naaimachine, dan zou ik eens op marktplaats kijken. Daar heb je best veel keus en de machines zijn meestal niet erg duur. Weet wel waar je aan begint: als je eenmaal van start gaat, kun je niet meer ophouden! Veel plezier en succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Kijk eens in de krant bij rubrieksadvertenties of bij wijkcentra in de buurt Daar heb je vaak naaiclubjes Misschien goed om zo te beginnen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Modevakschool Ensaid kun je gewoon in je vrije tijd volgen. Erg leuk en leerzaam.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Leer met de hand naaien via internet en customize bestaande kledingstukken tot hippere varianten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Leuk idee! Stap 1, leg de lat niet te hoog, begin met iets bestaand te "pimpen"
Bv een jurkje. Je zou eerst eens andere bandjes eraan kunnen zetten, leuke applicaties op kunnen stikken en een stukje elastiek in naaien aan 1 kant, de mogelijkheden zijn eindeloos en zo leer je je machine of je handnaaitechniek beter kennen.
Dan zou ik beginnen met rokjes naaien. Die zijn redelijk makkelijk, maar doe het wel altijd eerst met patroon. Deze kun je vast wel in je eigen omgeving ergens vinden. Dames van rond de 50 a 60 jaar hebben vaak wel knippies ofzo liggen, en een rok is vrij basic dus qua mode valt dat best wel mee. Mss dat z'n dame je ook iets kan leren, mijn ervaring is dat ze je graag willen leren hoe het werkt.

Maar hou het in eerste instantie zo simpel mogelijk

Veel naaiplezier gewenst!

Toegevoegd na 2 minuten:
knippies zijn naaibladen met patronen erbij.
Oja, babykleding is ook een aanrader om mee te beginnen, vooral als je met de naaimachine werkt zijn de "kleine lapjes" handzamer. (leuk kraamcadeauideetje?)