Hoe kun je piepschuim sterk maken?

Van piepschuim wil ik een soort decor maken, waar mensen in kunnen staan, echter moet dit natuurlijk enigszins sterk zijn en het moet meerdere keren te gebruiken zijn waardoor je het voor een dag kunt neerzetten, weer afbreken en een andere dag weer kunt neerzetten. Wat kun je doen nadat je piepschuim in model hebt gemaakt om dit sterker te maken. Het is namelijk de bedoeling dat het licht materiaal betreft om mee te nemen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
7.4K

Het beste antwoord

Bedenk wel dat gewoon piepschuim nogal brandgevaarlijk is, bij theaterdecor kan een spot op een meter afstand al aardig hoge temperaturen veroorzaken.
Het wordt daarom nooit in professionele decors gebruikt.
Er wordt wel veel gebruik gemaakt van holle figuren met PUR-schuim aangevuld tot gewenste dikte.
Het oppervlak kan dan weer met polyester glad en sterk gemaakt worden.
Houten binnenwerk behandelen met brandwerend middel.
Volgens de ARBO mag er in Nederlandse theaters niet met brandbare decors gewerkt worden.
Ik weet dit omdat ik dagelijks als theatertechnicus werkzaam ben en veel met decorstukken heb lopen slepen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Overigens fijn dat je het decor zo licht mogelijk probeert te maken, ik heb een pest-hekel aan Oost Europese decors die met meerdere mensen nauwelijks te tillen zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Je kunt piepschuim verstevigen door er een plastic coating omheen te brengen. Daarmee blijft het licht. Verder kun je het inspuiten met een verflak of lijm. Daarmee lost de buitenlaag van het piepschuim op en wordt het keihard. Tenslotte is het aardig om te weten dat je piepschuim maar met weinig middelen kunt lijmen, maar purschuim doet wonderen. Het wordt hard en gedraagt zich ook als piepschuim. Daarmee wordt het dus ook steviger.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je zou het kunnen insmeren met hele sterke behanglijm.
Daarna kun je het eventueel schilderen.

Je zou er ook gaas omheen kunnen doen en daarna bekleden zodat je het gaas niet ziet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je zou het in kunnen smeren met epoxyhars en daarna lakken. Dat maakt het volgens mij wel wat steviger, maar of het ook stevig genoeg wordt, voor jou plannen weet ik niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Epoxyhars kun je waarschijnlijk gewoon bij de bouwmarkt kopen. Dan kun je daar gelijk vragen of het geschikt is voor je plannen. Wel weet ik dat er mensen zijn die het regelmatig over piepschuim smeren, en dat het kan verkleuren in zonlicht, vandaar dat ik ook zei dat je het daarna nog moet lakken. Het kan in ieder geval zeker tegen vocht zoals stoom.
Rook weet ik niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geen idee. Succes in ieder geval met je plannen, en informeer eens bij de bouwmarkt of je iets aan mijn antwoord hebt.
Bij 1 groot blok: één of meerdere gewelven. Hierdoor wordt het redelijk sterk.
Bij meerdere wat kleinere blokken kun je er een sterk touw doorheen trekken en deze vervolgens strak trekken. Dit is sterker dan je denkt
succes met je stuk;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zoek eens op internet hoe ze een surfplank maken, sandwich constructie. Piepschuim, hars en matjes.