Kusvraag Hoe kom je erachter waar de lek in het systeem van de ketel zit?

Er is waarschijnlijk ergens een lek, want de ketel "loopt leeg"
Om de week moet er water bij. Om en onder de ketel zelf is het kurkdroog. Ook bij alle radiatoren in huis en hun leidingen is het droog. Nergens in huis een natte plek op plafon of muur te vinden. Wel een beetje water in de kruipruimte. Hoe kunnen we de lek vinden?
De ketel hangt trouwens op zolder, mss is dat van belang te melden?

Toegevoegd na 59 seconden:
KUSVRAAG??? oohh stom stom, klusvraag natuurlijk

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kijk eens bij dat rode (expansie vat) daar heb ik lang een moeilijk lek gehad ,of misschien is die kapot .evt net als metde gas leiding druk verhogen misschien? Dat laatste weet ik niet zeker .succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat is een goeie opmerking. Bij het ontluchten komt er idd ook z'n pislucht vanaf. Ik zal zo eens aan mijn man vragen te kijken/ruiken. Ik ben bang voor de kruipruimte ;-P
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geen typische radiator pies lucht, maar het gewone putlucht luchtje......Getverderrie, ik wil nu weten waar het probleem zit, ik zit niet te wachten op een nieuwe ketel......bedankt voor de tip in ieder geval.

Het beste antwoord

Eerst het expansievat controleren op zijn goede werking door er met je ring op te tikken (zoals al eerder vermeld)en dan moet de kant aan de zijde waar het ventiel zit duidelijk hol klinken ten op zichte van de andere kant. dan moet je weten of er daadwerkelijk leidingen door de kruipruimte lopen, zo ja, de kruipruimte in of de leidingen bij de ketel vandaan afpersen is er dan geen lek dan kan je gelijk de warmtewisselaar afpersen om die op lekkage te controleren. Pas goed op leidingen die door de muur lopen die kunnen verrekt zachtjes lekken en je zoekt je dan het lazarus. Veel succes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
We vullen de ketel wekelijks (1a2 weken) bij van 0.5 bar weer terug naar 2 bar. Dit is toch een aardige hoeveelheid water die op "mysterieuze wijze" verdwijnt. Dat water moet gewoon ergens zijn......maar waar?
wij hebben een redelijk handige buurman, die kunnen we wel even vragen te doen wat jij aangaf met die leidingen. Bedankt voor de reactie.

Andere antwoorden (4)

Het kan zijn dat er een minuscuul klein gaatje zit ergens in het systeem, en dat daardoor water in een hele dunne straal het systeem uit spuit. Er kan dan een plas water ontstaan op een geheel andere plek, soms meters verder.

De hoeveelheid water in de kruipruimte kan daar ook vandaan komen, als het water bijvoorbeeld ergens langs naar beneden kan lopen (bijvoorbeeld langs of door een elektriciteitsleiding kan het zo naar beneden lopen tot in de meterkast en daarvandaan verder naar beneden).

Exact dit heb ik ooit meegemaakt dat er vanuit de verwarming water in een dun straaltje precies in een open einde van een elektriciteitsbuis spoot.
itsme
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Had je toen ook nergens "natte"plekken? Ook niet op de muur om die leiding heen?
itsme
12 jaar geleden
Wel een stuk verderop bij die leiding ja. Maar daar denk je niet aan op het eerste moment...
had ik ook, bij mij was het expansievat kapot
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ok, maar waar was het water dan gebleven bij jou?
anneliez
12 jaar geleden
Geen idee, ik kon het ook niet vinden. Eind van het liedje was : geen verwarming meer, nieuwe ketel kopen
Het is om aan te raden je expansievat te controleren. Als je er met je ring op tikt en het klinkt massief dan moet die vervangen worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Warmtewisselaar kan kapot zijn! Water verlaat dan als stoom de schoorsteen. Water in de kruipruimte hoeft hier niets mee te maken hebben! (ervaring)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ok bedankt voor deze tip. Is er een bepaalde methode voor ons als leek om dit te kunnen zien? Of kan alleen de monteur aan het aparaatje zien dat het stuk is?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Warmtewisselaar; verwarming opstoken en kijken of er buiten echte 'witte' rook uit de schoorsteen komt (=stoom). Succes