Zijn rode asbest golfplaten gevaarlijker dan grijze?

Aannemer die aan het werk is bij de buren beweert dat deze niet gevaarlijk zijn en flikkert ze zo in de container...

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
6.6K

Het beste antwoord

Er zijn verschillende types asbest, een soort mag alleen door gespecialiseerde bedrijven worden afgevoerd. Sommige soorten mogen door bedrijven verwijderd worden op bepaalde voorwaarden.
Maar je hebt ook zogeheten "hechtgebonden asbesthoudend bouwmateriaal" dat je ook als particulier zelf mag verwijderen, tot 35 m2, en daarvoor geldt: "De gemeente geeft u (veiligheids)instructies hoe u het asbest het best kunt verwijderen, hoe u het moet verpakken, en waarheen u het af moet voeren."
(Bron: http://www.asbestnet.nl/verwijdering/index.htm )
Dus ook relatief veilig asbesthoudend materiaal moet wel met bepaalde voorwaarden verwijderd worden.
De regels zullen voor ondernemers anders zijn, maar _als_ de golfplaten asbest bevatten, mogen ze niet zomaar in de container en zou ik de gemeente bellen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Asbest is asbest en is altijd gevaarlijk, ongeacht de kleur. Als het echt asbest is, moet je het melden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jammer dat klokkenluiders in dit land vogelvrij zijn...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tja, dat heb ik helaas gemerkt, ben al eens met de dood bedreigd. Toch zou ik 't doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ach als ze elke bedreiging waar hadden gemaakt had ik al zeker 10 keer begraven geweest.
Nee. Deze zogenaamde rode glasal platen zijn net zo gevaarlijk als de grijze variant. Je kan beter de gemeente op de hoogte stellen, als dit in jouw directe woonomgeving gebeurt (Of je moet met je buurman gaan praten; wellicht wil hij dat de aannemer dit zo doet).

Asbest is troep, en dat moet je eigenlijk nooit zomaar in een container werpern. Echter, fatsoenlijk verwijderen kost zeer veel geld, en dat kan een drempel zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja dit is gevaarlijk! asbest mag niet bij het gewone afval komen. Dit moet door speciale bedrijven worden opgeruimd, en worden afgevoerd. Hiervoor zijn de regels heel streng, dit moet je melden!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Asbest is asbest en alle soorten en varianten zijn gevaarlijk.Die buren hebben een goedkope aannemer genomen die het voor een "uitgenaste" prijs gedaan heeft en dus niet volgens de regels werkt.Daar de platen ingepakt en apart afgevoerd moesten worden.Het had door mensen in speciale kleding verwijderd moeten worden.En nu zweven de vezels over de tuinen en slaan neer op planten gewassen en de gehele omgeving.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zo lang de platen niet gezaagd, geslepen of in KLEINE brokjes worden gebroken zweeft er echt niets door de luch hoor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Arie1956: je verhaal klopt niet, er is asbest dat je zelf gewoon mag slopen en verwijderen, er is asbest waar bij 'aangeraden' wordt het eerst nat te maken (daar zou ik als particulier dan al afblijven, maar goed), er is asbest dat door vaklui mag worden verwijderd en vakkundig afgevoerd (de aannemer zou daar onder moeten vallen maar de vraag wekt de indruk dat ie liever geld bespaart dan op z'n gezondheid te letten), en je hebt asbest dat door vaklui in zo'n maanpak verwijderd wordt.
Niet alle asbesthoudend materiaal is even gevaarlijk.
Beste,
Niet elke golfplaat die jij ziet bevat asbest.
Geloof die aannemer maar als hij zegt dat het niet gevaarlijk is.
Ook van fermacel, nobrando en bijvoorbeeld promatec wordt vaak gedacht dat er asbest in zit.
Dit is niet het geval.

In al die jaren dat ik in de bouw werk ben ik maar een paar keer asbest tegen gekomen.
En dan neem je als timmerman echt geen risico's.