Als ik de elektra hoofdschakelaar uit zet, loopt mijn meter door, dat hoort toch niet?

Zojuist wilde ik even een stopcontact monteren, en (dus) zette ik de hoofdschakelaar in de meterkast om. Het viel me op dat de (analoge) meter na het uitschakelen heel langzaam bleef doorlopen en hetzelfde lichtbrommend geluid maakte als bij een ingeschakelde hoofdschakelaar. Dat is toch vreemd? Moet ik hier iets mee, en zo ja, wat?

Toegevoegd na 31 minuten:
inmiddels heb ik Enexis (de netwerkbeheerder) gebeld, en werd met verteld 'dat kan niet'. Maarja, het is toch echt zo. Volgende week komt er iemand kijken, hij vermoedt dat de meter stuk is. Hmmm, nu eens kijken hoeveel ik teveel heb betaald?
Zou het kunnen dat er in de groepen verkeerd is aangesloten?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5K

Het beste antwoord

Als het een ouderwetse elektrameter is met zo'n zilverkleurig schijfje dat zichtbaar onder de cijfertjes ronddraait dan kan dat kloppen, er zit een inrichting in om, als er geen stroom meer loopt, het schijfje door te draaien tot de markering precies voor het venster stopt.
Eigenlijk zou elke meter heel langzaam verder draaien als deze voorziening er niet in zou zitten, een klein magneetje zorgt ervoor dat het schijfje op die plek stopt.
Een meter waar geen stroom door loopt moet dan ook moet dus de markering stilstaand tonen.

De werking van een elektrameter is als volgt:
De meter bestaat uit een schijf van niet-magnetisch materiaal.
Met een stroomspoel wordt de metalen schijf plaatselijk gemagnetiseerd met z.g. wervelstromen.
Deze stroomspoel wordt rechtstreeks uit het net gevoed, deze stroom loopt niet op jouw kosten.
Een andere spoel, waar de stroom die je in huis gebruikt doorheen gaat, zal de schijf magnetisch aan gaan drijven - hoe meer stroom door de spoel, hoe meer kracht op de schijf.
Als je zo kracht op de schijf uitoefent zou de schijf hoe langer hoe harder gaan draaien, maar dat gebeurt niet:
Op een andere plek loopt de schijf tussen een sterke permanente magneet door, deze magneet zal bij beweging een wervelstroom in de schijf opwekken waardoor de schijf op die plek ook weer gemagnetiseerd wordt.
Hierdoor wordt de schijf afgeremd: de remkracht is evenredig met de snelheid van de schijf (Foucault effect)
Er stelt zich dus een evenwicht in tussen de aandrijvende en de remmende kracht, de snelheid is dan recht evenredig met de stroom door de stroomspoel, en dus met het vermogen dat je afneemt.
De schijf is dus eigenlijk het elektromotortje wat het telmechanisme aandrijft: Hoe meer stroom je gebruikt, hoe sneller de cijfertjes optellen.

Gr. Koos

Toegevoegd na 1 minuut:
sorry voor typo in eerste alinea
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
Dus - als ik zo'n supersterke Nd-magneet koop en die tegen het glas plak, dicht bij de plek waar de schijf ronddraait, dan rem ik de schijf extra af en ben ik goedkoper uit?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Theoretisch zal een magneetje voor het venster ook een klein beetje remmend werken, maar de permanente magneet die in de meter zelf zit werkt veel effectiever:
Het schijfje draait in een smalle spleet tussen twee poolschoenen van de magneet.
Wellicht bespaar je een procentje, maar als de meteropnemer langskomt zal hij je van fraude beschuldigen! Gr. Koos
Cryofiel
12 jaar geleden
Hmm - dus heb ik een sterkere magneet nodig. Een elektromagneet misschien. Als die meer remt dan hij aan extra stroom verbruikt, heeft die elektromagneet - kostentechnisch gezien - een negatief stroomverbruik. Ik hoef die elektromagneet alleen maar aan te zetten wanneer ik grote stroomverbruikers actief heb. Of ik zet hem voor het gemak altijd aan, en ik haal hem snel weg wanneer er wordt aangebeld - de meterkast zit direct naast de voordeur, dus da's een fluitje van een cent. Zou dat in principe werken, denk je, of zit er een magneetvelddetector of een ander controlemechanisme cq consistentiecontrole in de elektriciteitsmeter?
Cryofiel
12 jaar geleden
(En ja, ik weet dat het fraude is. En nee, mijn stroomkosten zijn zo laag dat ik het alleen al om die reden niet de moeite waard vind om dit werkelijk te proberen. Het is puur uit nieuwsgierigheid: ZOU dit in principe werken, of werkt het principieel niet, of bestaat er een detectiemechanisme? Gewone nieuwsgierigheid dus.)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De afstand van de schijf tot de ruit is te groot, het magneetveld moet haaks op oppervlak van de schijf staan om wervelstromen in de schijf op te wekken.
Zelfs met een sterke Neodymium magneet is op een halve centimeter van de schijf niet zoveel veld te genereren.
Een elektromagneet heeft het zelfde bezwaar: de interne magneten hebben hun poolschoenen op een millimeter van het oppervlak van het schijfje staan.
Het effect van een magneet op een centimeter of meer, en dan nog vanaf de zijkant i.p.v. loodrecht op de schijf is veel en veel te klein om te werken.

Andere antwoorden (2)

Even bellen naar je energie leverancier, die kan jou het antwoord met zekerheid geven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe dan ook. Het omzetten van een hoofdschakelaar is geen garantie dat de spanning van jouw stopcontacten af is! Dit moet altijd gecontroleerd worden...!!

Als de spanning er werkelijk af is (door meting vastgesteld) dan zou de meter stil moeten staan. Is dat niet het geval dan is er iets niet in orde en moet je de stroomleverancier bellen. Die moet ter plaatse uitsluitsel geven.

Staat er nog wel ergens op één van je stopcontacten spanning, ook al is het maar een beetje, door kruipstroom bijvoorbeeld - en dat is heel goed mogelijk - dan is de hoofdschakelaar niet in orde en moet je je eigen installateur bellen.