ik wil graag hout verlijmen met standaard hout lijm. Gaat dit beter als het nog ongeverfd is?

of kan ik eerst alles in de lazuur (een soort beits) zetten en dan lijmen?
Het gaat hier om Douglas hout om een buitentrap van te maken. Daarom dacht ik eerst schilderen om de kieren tegen vocht indringen te beschermen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.2K

Het beste antwoord

Trap zowiezo niet verlijmen met PU lijn (bruislijm)
Deze wordt hard en zal uiteindelijk barsten en vocht binnen laten.
Dit kan je alleen gebruiken voor stijve constructies!!!!

Verlijmen dus met witte houtlijm maar dan wel de watervaste.
Hout altijd verlijmen voor dat je het gaat schilderen.
Dan krijg je een hout hout verbinding.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bedankt voor de uitleg. Het klinkt goed doordacht.
en het sluit ook aan bij wat ik zelf erover dacht

Andere antwoorden (2)

Voor een buitentrap zou ik toch liever watervaste lijm gebruiken (polyurethaan lijm). Eerst lijmen en dan regelmatig uitpuilende lijm afnemen.
Wat eenmaal verlijmd is krijg je al gauw niet meer los, dus heel goed de volgorde in de gaten houden (eerst droog in elkaar zetten).
Daarna schuren en schilderen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bison 2K houtconstructielijm

Veel beter is er niet,maar wel direct op het hout!

Succes!