Hoe worden houten platen gemaakt?

boomstammen zijn natuurlijk rond, maar daar kun je geen platen uit zagen. Hoe maken ze dat dan, doen ze dat met een pers, of hoe zit dat?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.2K

Antwoorden (4)

Bijna goed........

Van de stammen worden dunne laagjes afgeschild.
Deze worden met de nerf kruislings op elkaar verlijmd.
Daarna worden ze onder een pers gedroogd.

Na droging worden de platen op maat gezaagd en eventueel geschuurd.

Dit geldt voor de triplex of multiplex platen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het ligt er echt aan wat voor soort hout je hebt. Bij MDF wordt het anders gedaan dan bij hardhout. Dit komt natuurlijk doordat het een makkelijker is te verwerken dan het ander. Bij MDF wordt echt alles geperst. Terwijl er bij hardhout gelijmd en geperst wordt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In het ene filmpje zie je hoe een MDF- plaat gemaakt wordt. De platen worden geperst en niet uit planken samengesteld. In het andere filmpje zie je hoe er uit een boomstam planken gezaagd worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
houtenplaten met een zichtbaren houtstuctuur komen meestal van schilde boomstammen. De buitenste lagen zijn de beste kwaliteit, de tussenlagen zijn vaak rest materiaal of mindere kwaliteit. De lagen worden kruisgewijs op elkaar gelijmd. Daarnaast heb je ook platen van vezels of spannen die worden beplakt met een gesneden laagje hout waardoor de houtstructuur ook te zien is.