Hoe moet ik deze schakelaar aansluiten?

Zie de foto's: uit de ommanteling (het grijze snoer) van deze schakelaar steken een blauwe, zwarte en aardedraad. In de schakelaar zijn bij de lamp aangesloten: de blauwe (rechtstreeks vanuit het snoer), de zwarte (via de schakelaar). Deze is samen met de zwarte draad uit het snoer op de schakelaar gemonteerd. Het bruine snoer wat je ziet is het bruine tape wat om de aardedraad is gewikkeld, het is dus niet een fasedraad! Wat ik niet snap is dat er geen fasedraad in het snoer zit (dat zou toch de aanvoerdraad moeten zijn?). Hoe sluit ik deze schakelaar aan op een (licht-)installatie?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.2K
bamibal
13 jaar geleden
Zit er aan de andere kant van het snoer niet nog een schakelaar? Dat zou verklaren waarom er een zwarte schakeldraad aanwezig is en geen fasedraad.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hallo Bamibal: Nee geen schakelaar aan de andere kant van het snoer, kijk ik heb de 3e foto i.p.v. de 1ste erbij gezet: zo ziet het uiteinde van het snoer eruit. Er heeft ook geen fasedraad in gezeten, het is een gesloten ommanteling (van de draden).

Het beste antwoord

het is volgens mij een enkelpolige schakelaar met een controle lampje allen de vmvk kabel klopt niet met de kleuren.

De lamp heeft een blauwe draad de nul de schakelaar een phase bruin anderenkant zit de zwarte die naar het schakelende gaat in die draad verbind je ook met de anderenkant van de controle lamp.

Alleen zijn de kleuren dus niet goed je mag het wel gebruiken maar dan moet je de aarde draad af tapen met de juiste kleur aan beide zijden. zodat je weet wat het voor draad is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Volgens mij laat je twee schakelaars zien. De aarde draad (groen/geel) wordt niet aangesloten. Blauw en zwart op de eerste schakelaar en twee x een stukje zwart naar de volgende schakelaar. Natuurlijk kan je ook een stukje blauwe draad nemen.

Toegevoegd na 23 uur:
Nu is het duidelijker. Op de foto kan je het best wel goed zien. De aarde draad wordt niet gebruikt. De blauwe draad gaat op het controlelampje. De zwarte gaat op de schakelaar. Van de schakelaar naar het controlelampje een stukje draad. Dat kan het beste een stukje zwarte zijn.
succes.