Hoe krijg ik een ingeschroefd stuk ijzer uit een deur?

Een op slot gevallen deur heb ik alleen kunnen openen door de scharnieren af te zagen. Het waren geen gewone scharnieren, maar scharnieren die in de deur geschroefd waren en in de deurpost (zie tekening).
Nu heb ik heb het scharnier iets de dicht op de deur afgezaagd en zit nu met een stuk ijzer waarvan ik me afvraag hoe ik dat uit de deur krijg zonder de deur te slopen. Als het me lukt om een dwarssnede op het ingeschroefde stuk ijzer te krijgen, dan kan ik hem er met een schroevendraaier uit draaien, wellicht. Maar hoe doe ik dat zonder in de deur te zagen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

hoi honni,

boor een gaatje in het achtergebleven deel in de deur
vervolgens neem je een 'varkensstaart' waarmee je linksom het deel uit de deur draait.
gebruik een wringijzer of iets dergelijks, varkensstaarten breken makkelijk af.

lukt dit niet, dan met een boortje rondom de pen wat ruimte om de pen boren, fresen, waarna je met een zijkniptang stevig beetpakken en uitdraaien.

het idee van een schroefsleuf inzagen met dremel heeft een ander al gegeven.

ik zou beginnen met het varkensstaartje, dat is een stukje gereedschap dat speciaal hiervoor is bedoeld.

veel suc6, groeten, Dré

Toegevoegd na 20 uur:
morgen maak ik er een foto van, het is een setje van klein tot groot, er zit tapse linkse draad op.

door linksom te draaien vreet hij zich steeds vaster in het gat. op een gegeven moment komt het voorwerp uit de deur, omdat daar rechtse draad op zit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt, ik zal 's kijken waar ik zo'n wringijzer kan aanschaffen...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ drejansen: wat is een varkensstaart? Hoe ziet dat eruit, heb je daar misschien een foto van?

Andere antwoorden (3)

Heb je een dremel? die kunnen vrij smal slijpen en dus geen of weinig schade.

Toegevoegd na 1 minuut:
En dan vervolgens dus het idee wat je zelf al opperde.. Schroevendraaier..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zo zou ik het ook doen!
Als alternatief kun je in het metaal een klein gaatje boren en dan of steeds groter boren en dan het schroefdraad eruit prutsen of, maar daar heb je wel speciaal gereedschap voor nodig, in dit gaatje een links-schroefdraad te tappen. Daar draai je dan een passende bout in draai je de oude schroef er 'zo' uit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je genoeg ruimte hebt: voorzichtig met een ijzerzaagje een sleufje in het ijzer zagen (zonder de deur te raken uiteraard), daarna met een schroevendraaier proberen beweging in het ijzer te krijgen en eventueel met een tang(-etje) eruit trekken/draaien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je de beschrijving goed had gelezen, zou je hebben geweten dat 'ie die ruimte niet heeft. Dit idee had 'ie zelf al bedacht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jaja, hij heeft de scharnier dus langs de deur afgezaagd, niet "te dicht op de deur" zoals hij schrijft (zou dus uit kunnen steken buiten de deur). t Is maar hoe je het verwoord en hoe het gelezen wordt.