Heeft iemand ervaring met het maken van een Solar dish

ik wil een stirling motor maken aangedreven door de zon.
maar hiervoor moet ik dus wel eerst de zon om kunnen zetten in hitte.

weet iemand welk formaat ik ongeveer nodig heb.
ik zou graag een temperatuur van 100-150 graden willen bereiken.

wat ik tot mijn beschikking heb wat misschien handig zou kunnen zijn als reflectie materiaal

een 19" glasplaat van een kapot beeldscherm
aluminium folie
20 lege cola blikjes

ik weet dat je dus een cirkel moet maken, maar hoe groot, en hoe moet je deze cirkel zo maken dat je een soort van schaal krijgt met een mooi brandpunt en wat is het beste materiaal?

http://www.bing.com/images/search?q=solar+dish&go=&form=QBLH&filt=all#x0y0
http://www.stirlingengines.org.uk/sun/sola3.html

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Met aluminium folie zul je nooit een goede solar dish kunnen maken. Om alle stralen in één brandpunt te vangen zul je een perfect spiegelend oppervlak moeten hebben. met aluminiumfolie is je oppervlak te diffuus waardoor je veel energie verloren zal gaan en je de benodigde temperatuur niet zult halen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ergens een oude schotelantenne vandaan halen en die beplakken met alu folie.

Maar zou je niet beginnen met het moeilijke gedeelte: De stirlingmotor.
Ondertussen heb je genoeg tijd om aan een mooie schotel te komen.
Meerdere kleintjes kan ook, maar dat ligt weer aan het formaat van je motor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zo'n stirling motor heb ik al geprobeerd te maken maar dat lukte niet echt.
ik gebruikte een cola fles met daarbinnen in een iets kleinere cola fles (4 mm in diameter verschil). ik zette er een kaarsje onder maar toen begon de onderkant te smelten.
maar met een temperatuur van 100-150 graden zou het niet moeten smelten maar wel moeten werken.
Vandaar dat ik dat eerst wil maken voordat ik weer zo'n motortje maak en laat smelten/afbranden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
tijdelijk een lamp erop?