Kun je geimpregneerd tuinhout (tuintafel + bank) behandelen met lijnzaadolie? Of, welk alternatief is hiervoor?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5.2K

Antwoorden (4)

Om verkleuring tegen te gaan, kan je geimpregneerd hout het beste beitsen.
Eerst enkele maanden onbehandeld laten tot lichte verwering aan de oppervlakte is ontstaan. Hierdoor zijn vocht en inhoudstoffen verdwenen en hecht de beitslaag beter.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb lijnzaadolie gebruikt op mijn eikenhouten regenton. Het blijft nog wel een tijdje wat plakkerig. Dus als je het op tuintafel en tuinbank zou gebruiken, kan je ze de eerste weken niet gebruiken. Verder weet ik niet of je het goed kunt gebruiken op geïmpregneerd hout. Ik denk dat het niet anders is dan bij onbehandeld hout.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Na een paar maanden uitdampen en zonneschijn,kan je gerust gekookte lijnolie met 50% terpentine en 1 1/2% cobaltdroger gebruiken.
De 50 % gekookte lijnolie,kan je ook delen met tungolie elk 25% nog beter.
Insmeren en 15 minuten in laten trekken,daarna alles droog wrijven en eventueel nog een keer herhalen, ook weer binnen een uur.
Een 2e keer herhalen kan ook,maar weer droog wrijven na 15 minuten.
Daarna pas weer na een 1/2 a 1 jaar
Succes.
Poetsdoeken in een emmer met water onder dompelen,dit in verband met broei, voorkom hierdoor brand.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het tobben met lijnzaadolie is af te raden. Beter is een beits te kopen in een bouwmarkt en de meubels daarmee te behandelen. Makelijk aan te brengen en makkelijk schoon te houden. En in de meeste gevallen ook beter voor je kleren. Volg de gebruiksaanwijzing op de verpakking.