Dit is ter bescherming van de bitumen. Als je een bitumen laag in de zon legt, wordt deze door UV hard & poreus. Met kiezel erop blijft het dak veel langer bestend tegen het weer.

Toegevoegd na 8 minuten:
hm.. Hard en poreus lijkt ook zacht & druiperig te zijn bij oudere daken.

En zoals hieronder opgemerkt, inderdaad als ballast tegen loswaiien (Bij niet-vastgesmolten bitumen)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

En het blijft liggen, het dak dus.

(even ter aanvulling van het bovenstaande antwoord)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is eigenlijk ouderwets.
Nu, dat er UV-bestendige dakbedekking is wordt het nauwelijks meer toegepast. Het gewicht van de kiezels is aanzienlijk en daar moet ook nog eens rekening mee gehouden worden bij de belasting van het dak.
AWM
14 jaar geleden
Bovendien, even ter aanvulling, loopt het water dan onder de kiezels door, de dakgoot in. Alle "rommel" zal er bovenop blijven liggen. Beter tegen lekkage dus
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vroeger werden de daken gemastiekt dwz ingesmeerd met hete pek die bij afkoelen kei hard werd en uiteraard waterdicht.
Zou men het dak niet afdekken met grind dan zou de mastiek weer smelten door de hete zon.
Verder is het dak ook niet te belopen zonder een afdeklaag anders zit alles nl onder de klevende pek.
Vraag e.a. eens aan een oude loodgieter,maar ik geloof dat ik alles juist heb weergegeven!