Kun je ook gladde stalen staven gebruiken als bewapening voor beton?

Kan van mijn werk lange ronde ijzeren staven meekrijgen, afval, dacht ze te gebruiken als bewapening in beton, maar kan dat eigenlijk wel, hechting etc?

Toegevoegd na 2 uur:
Ze zijn 10 mm dik en de bewapening is voor een fundering van een muur van 1,5 meter hoog, 30 cm dik en 10 meter lang.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
6.3K

Het beste antwoord

Wat is de staalkwaliteit van de staaf? Als ik zo inschat zou je deze wel kunnen gebruiken, zo te lezen is het voor een tuinmuurtje? 30 dik muurtje uitvoeren alszijnde spouw? Dan kun je best korfje maken van ca. 24 cm breed en 29cm hoog. met boven 2x rond 10, en onder 2x rond 10. Je dekking (buitenkant fundering tot wapening) moet ca. 30 tot 35 mm. zijn. Als je een goede bekisting timmert kun je deze ook gebruiken voor je rechte lijn, buitenkant fund. = buitenkant metselwerk..

*echter geheel op eigen risico, maar 2x rond 10 (met wel slechte hechting zoals hierboven enkele malen uitgelegd) verwacht ik weinig problemen (uitgaande van beton XC2)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Ja hoor dat is geen probleem.
Het gaat om de dikte van het ijzer en niet of het glad is.
Als je de wapening zo plaatst dat er voldoende beton omheen zit is dit zeker geschikt mits het de juiste dikte heeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het kan wel, maar het hecht niet zo goed als de normale staven die ze gebruiken.
Ligt er dus ook aan wat je er mee gaat bouwen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Neen, dat wil niet goed, betonijzer is roestig ruw en heeft een ribbelstructuur zodat het cement in beton er een groot oppervlak aam heeft om zich te hechten.
door de structuur in het ijzer 9de welvingen in het metaal, kan het ook niet heen en weer schuiven.
de hardheid en taaiheid is voor de toepassing geoptimaliseerd.
Iedere verdere verandering aan het ijzer geeft een minder goed of economisch oninteressanter totaalproduct.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De kwaliteit die je kunt krijgen is gewoon superieur aan die van gewoon betonijzer,dat is alles. Verder werkt het even goed.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is niet aan te raden, buiten het feit dat beton beter hecht op een draad stang wat ruw of met relief is.
Moet het het liefst ook nog roestig zijn. dit bevorderd de hechting van beton op een draadstang.

Als u zelf het beton gaat storten let dan op dat u het beton in 1 keer stort. Je kan beton niet opbouwen, omdat beton niet op zichzelf hecht als het droog is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee dat gaat dus niet. De traanogen die in betonijzer is gedrukt hebben een hechtende werking. Meeste mensen weten niet dat beton sterk wordt door de treksterkte die het kan hebben na toevoeging van het staal. En niet zozeer door de stugheid van staal
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Betonpalen worden gewapend en op sterkte gespannen, het beton krimpt en de wapening geeft sterkte aan de paal! Dat is gevlochten staaldraad! Wapening kan ook glad zijn, ligt waarvoor je het gaat gebruiken!