Hoe verbeter ik de montage van mijn boekenplanken?

Ik heb een boekenplanksysteem hangen aan een dragende betonnen muur van mijn huis. De planken zijn net iets meer dan 3 meter lang. Ze zijn bevestigd met 6 verticale metalen strips aan de muur waarin de steunen zijn gehaakt en daarop liggen de vier planken.
De metalen strips aan de muur zijn denk ik iets meer dan een meter lang en elk bevestigd met 6 schroeven in de muur. Het geheel hangt dus aan 36 schroeven.
Nu wil het geval dat van elke metalen strip de bovenste, en soms de bovenste twee, schroeven langzaam uit de muur aan het komen zijn. (De andere schroeven zitten nog muurvast, bleek bij controle.)
Mijn vraag is: hoe krijg ik dezelfde maat schroeven met nieuwe pluggen weer in het inmiddels duidelijk te groot geworden boorgat? Bestaat er iets waarmee het boorgat gevuld kan worden? En dat dan sterk genoeg is om een flink gewicht te dragen? Heeft iemand goede ervaringen ergens mee?
Ik boor liever geen nieuwe gaten omdat dat zelfs met een heel zware klopboor tot gesmolten boortjes leidde, zo hard is de muur.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.6K

Het beste antwoord

Het beste kun je als je niet opnieuw wilt boren kiezen voor expansie pluggen (zie link). normaal zijn deze niet voor beton, maar aan de andere kant hoort een plug ook niet los te gaan in beton.

Ik vermoed dat de muur of niet echt van beton is of dat u de element rails verkeerd heeft gemonteerd. voor alle duidelijkheid heb ik hier onder nog een de montage handleiding neer gezet. Deze is ook te bekijken via de site WWW.MEIJERIJZERWAREN.NL en dan onder het kopje TIPS/BEVESTIGINGS TIPS

Toegevoegd na 1 minuut:
Plankdragers

Het monteren van het element rails.

Nadat we de element rails en dragers hebben aangeschaft en hebben uitgepakt,
gaan we uitmeten, waar we de rails willen monteren.

Let Op!!
Kijk goed, welke lengte er nodig is voor de muur, op de grond hoeven geen planken, dus
meet de rails minimaal 30 cm van de grond. Tegen het plafond kan ook geen plank,
dus meet ook minimaal 30 cm van het plafond.

Kijk op welke hoogte de rails moet zijn en markeer een gat boven het midden van de rails
(ik zelf gebruik altijd het op een na hoogste gat).
Boor het gat (6 mm voor steen/beton) doe de plug erin en doe de schroef door de rails in
de plug en draai de schroef aan. Kijk met een waterpas of de rails vertikaal waterpas hangt.
Boor in een van de onderste gaten nu gat "2", dit kan gewoon door de rails heen geboord
worden omdat de gaten van de rails ook 6 mm zijn. Doe de plug op de schroef, draai
deze 1 winding vast op de plug en stop deze door het gat van de rails het steen in.
Gebruik desnoods een hamer om hem makkelijker in de muur te krijgen. Draai nu de schroef
weer vast in de plug en controleer of hij nog steeds waterpas hangt.

Nu kunt u de rest van de gaten boren en de schroeven met plug monteren en aandraaien.

Om de tweede rails waterpas te monteren doen we op dezelfde hoogte in de 2 railsen een
drager. Leg hierop een waterpas en markeer weer een gat dat boven in zit. Boor het
gat en monteer de tweede rail op dezelfde manier als rails 1 verder. Op dezelfde manier
kunt u eventueel ook rails 3 of meer monteren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

je schrijft dat het een betonnen muur betreft.
haal de plug eruit, breng wat constructielijm (bruislijm die uitzet en dus vullend werkt) aan en plaats de plug terug.
nu uit laten harden en daarna het teveel aan uitgeharde lijm eenvoudig glad afsnijden met de muur.
schroef er weer indraaien en de zaak komt nooit meer los.
succes!

Toegevoegd na 10 minuten:
constructielijm verkopen ze in iedere bouwmarkt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou het volgende doen ( mits er liever niet geboord ,moet worden ) keilbouten gebruiken..Ideaal in Uw situatie.
Genoeg info op Internet over te vinden of de betere dhz-zaak.

Groet:Zoekertje
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De gaten kunnen niet in het beton zitten, daar de gaten zo ruim zijn. In beton houdt een plug rotsvast. Boren in beton gaat met een klopboor bijna niet maar met een goede pneumatische boor en goede kwaliteit boren is het als boren in een pakje boter zelfs door wapeningstaal en kiezels heen soms.
Nu het probleem er is zou ik denken dat je op de andere schroeven moet vertrouwen. De bovenste schroeven kan je voor de sier met een grotere plug vast zetten. Soms kan daar dezelfde schroef in of een grotere. Ander oplossing is een kleine plug in de grotere plug.
Is je wand geheel van gas/cellenbeton dan zitten pluggen nooit muur vast. Is je wand hol met houten staanders dan kan je de staanders met een speciaal apparaatje opzoeken (of soms als je dat niet hebt met gokken, kloppen en uitmeten en klein boortje proberen op de gegokte plek) en daarin schroeven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je zal de zelfde gaten eens zo diep moeten uitboren,waarna nieuwe pluggen in de muur zetten maar eerst tot achter in het nieuwe gat tikken voordat je er nieuwe nu extra lange schroeven in zet!
Je zal verder met een boorhamer moeten werken in plaats van een klopboor.
Boor de gaten zeker 6 á 7cm diep
Succes