Hoe verf ik mijn houten stoel wit?

Ik heb weinig ervaring met schilderen, dus ik hoop dat iemand het mij in heldere jip en janneke taal kan uitleggen.

Ik heb een oude houten stoel van donkerbruin (geen idee wat voor soort hout) en die wil ik wit maken. Ik denk dat ik eerst de laklaag die er nu op zit er af moet schuren en daarna een verflaag kan aanbrengen, om het vervolgens weer opnieuw te lakken. Heb ik dat goed?

Waarmee kan ik het het beste schuren (heb geen schuurmachine)? Wat voor soort verf kan ik hiervoor gebruiken en wat voor lak moet eroverheen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
10.6K

Antwoorden (7)

volgens mij heb je het goed. als je geen schuurmachine hebt kan je ook goedkope schuurpapiertjes kopen je hebt harde en zachte. het beste is omnhoutverf te gebruiken dat trekt er goed in het blijft de kleur mooi.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eerst de stoel schuren en daarna in de (witte) grondverf zetten. Begin met de onderkant, zodat eventuele druppels, die doorlopen naar de bovenkant, nog weggeschuurd kunnen worden voordat je met de bovenkant begint. Na de laag grondverf opnieuw (licht) schuren en dan beginnen met de goede lak, zelfde volgorde. Weer schuren en dan de tweede laag goede lak. Als alles goed is gedekt is je stoel weer als nieuw.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik kan je wel helpen denk ik. Ik ben schilder.

Schuren met de hand is altijd het beste. Nooit de eerste verflaag eraf schuren, hoe meer lagen hoe beter. Je schuurt gewoon de stoel dan schilder je altijd van boven naar onder met een grondverf op OLIEBASIS ( vraag erna in de winkel ) daarna schuur je hem nog een keer licht af en dan lak je hem af en weer met een oliebasis lakverf. Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vroeger wel eens oude verfkagen met glas afgekrabd. Wordt dat nog gedaan?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom verf op oliebasis?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
met glas word nog gedaan ...door mij. toevallig ook bij een oude stoel. de lak (van deze kwaliteit maken ze ze niet meer tegenwoordig....pfff) zorgde ervoor dat mijn schuurpapier in een mum van gind dichtslibben. verfafbijt kan ook, maar ik hou niet zo van die stank.
Ik zou een afbijtmiddel gebruiken om alle oude verf en lak er af te halen.
Daarna schuren tot het mooi blank hout is.

Als je dat alleen met schuren moet doen, dan schuur je je een ongeluk en is de lol er zo af.

Dan een potje grondverf.
Dun er op brengen.
Liever twee dunnen lagen dan een dikke.
Als het goed droog is, even naschuren, ook om eventuele zakkers ( druppels ) weg te schuren.

Aflakken:
Neem geen verf op oliebasis voor een stoel die binnen blijft staan. Is moeilijker en je hebt een hoop gedoe met het schoonmaken van je materiaal. Neem latexverf.

■We onderscheiden twee hoofdsoorten: verf op oliebasis (alkyd- of synthetische verf) en verf op waterbasis (vinyl- acryl- of latexverf).
Verf op basis van olie geeft een duurzamer resultaat, maar het schildert minder gemakkelijk. Bijkomend nadeel is dat verfrollers en kwasten met oplosmiddelen moeten worden schoongemaakt. Latexverf is gemakkelijker om mee te werken en bijgevolg de beste keuze voor de beginnende schilder.

http://www.livios.be/nl/_task/_guid/_pain/5602.asp
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb al vele oude stoelen opgeknapt. Van die stoelen uit 'oma's tijd'. Deze oude stoelen zijn vaak gelakt, maar ook in de olie of was gezet.
Koop los schuurpapier of schuurpads (rubber pad met schuurkant, makkelijk voor ronde kantjes e.d.), begin met een grof schuurpapier en schuur mooi glad, de verflagen hoeven er niet af. Heb je gebladderde stukjes dan deze goed gladschuren of eventueel glad plamuren met een lakplamuur uit een tube en een plamuurmes. Ik doe dit echter nooit, omdat ik de oneffenheden (tot op zekere hoogte) wel zo zijn charme vind hebben.
Vervolgens moet de boel goed ontvet worden. Wat ik topspul vind is HG Superverfhechtreiniger. Tien minuten in laten trekken, afnemen en laten drogen.
Vervolgens ga je schilderen. Ik gebruik altijd alkydlak (op terpentine/oliebasis), vind ik toch van betere kwaliteit dan acrylverf. Zet op met de kwast, niet te dik, maar zeker ook niet te zuinig. Zachtjes narollen met een schuimroller, die wel is verzadigd met verf, anders haal je alles er weer af. Door het narollen krijg je een superstrakke verflaag! Afhankelijk van de dekkracht van de verf, zal je twee of drie laagjes moeten doen. Tussen de lagen (na een dag drogen) heel lichtjes opschuren met een fijn schuurpapiertje en afnemen.
Laat het eindresultaat goed uitharden. Alkydverf is heel duurzaam, maar heeft langer de tijd nodig om uit te harden. Een weekje is wel aan te raden, anders krijg je deukjes in je verf.
Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Begin in iedergeval met het afnemen met ammoniak of een ammoniak vervanger zoals Universol.
Oude stoelen zijn veelal met wasbeits behandeld en zijn dus vet.
Dan schuren en weer met Universol afnemen daarna gronden met alkyd grondverf,licht schuren en aflakken met alkyd glansverf .
Succes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In Jip en Janneke taal is niet zo eenvoudig, maar ik zal het proberen:
Stoel goed schoonmaken en ontvetten met water en ammoniak.
Schuren met staalwol 00.
Schilderen met een lak naar keuze. (volg de gebruiksaanwijzing op de verpakking)
Ook en mogelijkheid is: met een spuitbus dunne laagjes aanbrengen.
succes.