Hoe kan ik mijn verwarming ontluchten?

Ik woon in een flat op de vierde verdieping en in de flat beschikken wij over blokverwarming, nu maakt mijn verwarming heel veel geluid( je hoort het water heel erg stromen) en begreep ik dat ik hem moet ontluchten. Maar hoe doe ik dit?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
7.6K

Antwoorden (5)

Bovenop de radiator (even ervan uitgaan dat je die hebt), zit een ventieltje, dat je kunt bedienen met een vierkante sleutel (heb je die sleutel niet meer, dan kun je die voor een paar euro kopen in een doehetzelfzaak).
Je draait langzaam het ventieltje open en hoort dan lucht ontsnappen. Op het moment dat er water uit komt, draai je hem snel dicht. Hou er wel een doek bij, want het kan vies water zijn.
Doe dit voor alle radiatoren in huis.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als het goed is heb je een kleine sluitel dr voor vaardoor je hem van een opening kan opendraaie en het vies water uit stroomt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ergens aan de bovenkant van je radiator zit een kraantje, steek het sleuteltje erin en draai hem naar links open; meestal komt er wat lucht en stinkend zwart water uit.
Houd er dus een koffie bekertje onder en hou een doekje bij de hand.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nog een tip voor als je bovenin de flat woont: Als er erg veel lucht uitkomt dan kan het zijn dat de verwarming daarna niet meer goed werkt. de waterdruk in de verwarming is dan door het ontluchten te laag geworden. De huisbaas moet dan even de verwarming (beneden) bijvullen zodat de druk weer hoog genoeg is om de verwarmingen op de bovenste verdieping ook goed te bereiken (zelf al eens last van gehad).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Juist !!
En eh, vraag de huisbaas gelijk alles te ontluchten...
(Ook op ander verdiepingen en zo.)
De lucht in het verwarmingssysteem gaat vanzelf naar het hoogste punt. Dus de meeste lucht zit in de hoogst opgehangen verwarming. In dit geval verwacht ik de meeste lucht in de verwarming die ook het meeste geluid maakt.

Zoals de anderen al omschreven met een sleuteltje kun je ontluchten. Als je een klein punttangetje hebt kan het er ook mee. zo'n sleuteltje is wel heeel handig hoor.

Extra tip: de beste bewaarplek voor het sleuteltje is em op de verwarming laten zitten.