Wat kan ik het beste gebruiken om mijn bijkeuken te isoleren e.d.?

Ik heb een bijkeukentje welke helemaal bekleed is met schroten. Buiten het feit dat ik een bloedhekel heb aan schroten is het er ook nog eens koud. Ik heb er o.a. de wasmachine, droger en koelkast staan en de achterdeur zit er, die door iedereen gebruikt wordt. Ik wilde de schroten verwijderen en de wanden, plafond en vloer opnieuw doen. Maar hoe kan ik dat het beste doen? Met gipsplaten, mdf of heeft iemand een andere oplossing? Het is de bedoeling dat er ook isolatie komt, zodat het niet meer zo koud is en de muur moet wel bestand zijn tegen vocht. Immers de wasmachine staat er, en ook tijdens regen en sneeuw worden de schoenen er door iedereen uitgeschopt. Iemand een idee? ( zonder dat het gigantisch veel geld gaat kosten?)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
8K

Het beste antwoord

Wanneer je die schroten weghaalt zullen daar waarschijnlijk houten latjes (tengels) tegen de muur zitten. Indien dit niet het geval is dan moet je die er alsnog tegenaan zetten, om de 30 cm. Tussen die latjes kan je van die witte piepschuimen isolatie platen tussen zetten. Kijk wel even goed naar de dikte, hoe dikker hoe beter geisoleerd maar ook duurder.
Dan zet je tegen de tengels gipsplaten.

Wat belangrijk is is dat de isolatie dunner is dan de ruimte tussen de gipsplaat en de buitenmuur. Er moet namelijk lucht kunnen stromen tussen de isolatie en de muur. Anders kan het gaan condenseren. Ook moet je voordat je de gipsplaten plaatst plastic tegen de tengels/isolatie aan nieten. Dat er geen vocht van binnen door je gipsplaten muur kan komen. Vocht wil namelijk altijd van binnen anar buiten, en als dit door je gipsplaat gaat en tussen je muur blijft hangen kan je problemen krijgen.
Dus voor alle zekerheid doe je even die plastic (bouwfolie) ertussen.
Dit is overigens helemaal geen duur klusje, want die isolatie is veel goedkoper dan de glaswol en gipsplaten kosten ook niet zoveel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Isoleren met glaswol
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hm.. Isoltie kost geld. Veel geld. Het spul is gewoon erg duur. Echter, je zal merken dat je gasrekening wat daalt dankzij de isolatie.

Je kan makkelijk de schroten weg halen. Dan een houten (Of duur rigips profiel) frame tegen de muur aanbrengen. Leg in de frame vakken glaswol, steenwol oid. En dan gipsplaten er overheen schroeven. De naden werk je af met gipsplaat vullen. Eventueel behang je de wand met glasvlies, bv stucrol (praxis) om scheuren van de naden tegen te gaan.

Een stap voor stap uitleg:
http://duurzaamwonen.nu/info/isoleren/gevel-en-spouwmuur/binnenmuurisolatie
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
schroten eraf halen, balken laten zitten, tussen de balken isoleren en gipsplaten ertegen schroeven, naden en schroefgaten afsmeren, hoeken en naden aan plafond afkitten en alles overtexen met een buitenkwaliteit latex.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
waar bestaat de buiten muur uit,
en hoeveel ruimte zit er tussen
aan de hand hiervan is er wel een makkelijke
en goedkope oplossing
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zoals je ziet is het isoleren zelf geen probleem, let alleen erg goed op 2 dingen:
1. Damplijn: zorg voor een dampremmende folie aan de warme (binnen) kant van de isolatie en een dampOPEN folie aan de koude (buiten) kant van de isolatie, kortweg van binnen naar buiten: dampremmer - isolatie - dampopen, waterkerende folie
Dit om condens/vochtproblemen te voorkomen

2. Ventilatie: als je houten bekleding kiest zorg voor ventilatie! En informeer hierna bij de verkoper.

Tevens is het aan te raden om je berging te voorzien van ventilatieroosters om zo snel de warmte van je apparaten en het evt vocht van natte jassen/schoenen weg te krijgen.
Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hoi bloemetje82,

na het lezen van de reeds gegeven antwoorden ontbreekt er nog één belangrijk ding: dampdichte afwerking.
ik ga er van uit dat de buitenmuur, van welk materiaal dit ook is gemaakt, waterdicht is.
dan maak je tegen de binnenzijde van de buitenmuur de isolatie naar keuze.
steenwol is brandwerend, goedkoop en een goede isolator.

wanneer je klaar bent, een KOUDE douche nemen om de jeuk af te spoelen, met koud water trekken de poriën dicht waardoor de jeuk eerder weg is.

als de isolatie gemonteerd is, plak je de boel af met DAMPDICHTE folie, geen dun plastic dat makkelijk beschadigd, maar goed stevige folie, vraag er naar in de bouwmarkt en zeg waarvoor je het nodig hebt.
als de folie is geplaatst, dan kan je afwerken met het materiaal van je keuze, voor mijn part zet je de schrootjes weer terug.
goedkoop en netjes gaat het met gipsplaten.

dampdicht is nodig omdat in de warme(re) bijkeuken de dampspanning hoger is dan buiten.
de isolatie wordt vochtig waardoor het hout gaat rotten en de isolerende werking verloren gaat.
dus dampdichte afwerking is belangrijk!

veel suc6
groeten, Dré