Ik wil een electrische boiler plaatsen hoeveel liter moet ik nemen?

Op een etage waar een bed & Breakfast komt voor 2 personen (maximaal 2 + klein kind) heb ik een extra electrische boiler nodig. Hoeveel liter heb ik nodig en hoe groot is zo een ding? Ik dacht zelf aan 200 liter maar is volgens mij te veel en erg groot van formaat.
Zolang ik geen gasten heb dan trek ik de stekker eruit dus heb ik geen stroomlast maar als er bijv 1 persoon komt voor 1 dag is het denk ik weer erg duur om een boiler van 200 liter even op te warmen. Wat te doen?
Nu zit op het pand van 4 etages 1 grote boiler maar is te kort om ook nog eens de 1e etage ( voor bed & breakfast) te gaan verwarmen. Vandaar de electrische boiler.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
6.8K

Het beste antwoord

hoi Edje40,

is de warm water voorziening alleen voor de gasten, of ook voor de overige bewoners?
ik ga uit van 'alleen voor de gasten'

een boiler, 80 ltr is ruim voldoende hoor, neemt veel plaats in.
wanneer het bezoek onverwacht komt, dan is de boiler niet zo snel warm, dat duurt toch een paar uur op groot vermogen en een halve dag op laag vermogen. (je moet dus een nachtstroomboiler kopen, die heeft twee elementen)
uiteraard ben je niet verplicht om daadwerkelijk van nachtstroom gebruik te maken, dat is een ander verhaal.

over boilers is al voldoende verteld, maar overweeg ook eens een geiser of eldur.
een geiser heeft een afvoer kanaal nodig, dus je moet de mogelijkheid hebben om door het dak of gevel te kunnen.
er zijn gesloten (aan te raden) en open geisers.

kan je niet door de gevel of het dak, dan is een eldur een mogelijke keuze. dit apparaat is klein, en geeft onbeperkt warm water. het is namelijk een 'elektrische geiser'.
het apparaat is, net als een geiser, een doorstroomtoestel.
zodra je de warme kraan opent, begint het ding te werken, maakt warm water zolang de kraan geopend is.
er is dus geen stilstand verlies, en geen wachttijd op warm water. wel een drukval, zoals ook bij een geiser ook het geval is.

het werkt elektrisch, dus geen afvoer nodig.
het apparaat is kleiner dan een geiser, past in elk hoekje, neemt geen ruimte in, kortom, volgens mij de ideale keuze.
nooit vergeten de knop aan of stekker in te zetten.
over het onderhoud hoef je ook niet in de war te zitten, dat is nauwelijks nodig.

veel douche en badplezier

groeten, Dré

Toegevoegd na 10 uur:
hoi Ed,

een elektrische 'geiser' gebruikt GEEN gas.
het is een apparaat dat op elektriciteit werkt, maar werkt zoals een gasgeiser.
een vergelijkbaar schakelmechanisme als bij de gasgeiser opent geen gasklep, maar bedient een elektrische schakelaar die de elektrische verwarming inschakelt.

even aan google gevraagd, klikkerdeklik naar:
http://www.bengshop.nl/searchitems.php?shop=4&lang=nl&lookfor=doorstroomtoestel&class1=975&type=category

veel suc6
groeten, Dré
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank voor je antwoord; Ik kan inderdaad niet op de 1e etage een ketel plaatsen omdat ik niet de mogelijkheid heb om helemaal naar boven naar het dak te gaan.
Een electrische boiler leek mij dan ook de enige oplossing om het warm water probleem voor mijn gasten op te lossen.
Hoe zit dit dan met een electrische geiser? Is dat makkelijk te plaatsen? En is dit op gas? En hoe genereert deze dan warm water is dan niet ergens opgeslagen??
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar dat is dus hetzelfde als een electrische boiler?

Andere antwoorden (6)

Boilers leveren snel warm water met een constante temperatuur zonder tapdrempel. In huis kunnen verschillende personen tegelijkertijd warm water gebruiken. Wat de grootte van boilers betreft, reken je
best 40 liter per persoon. Met een boiler van 120 liter kunnen drie personen zonder problemen direct na elkaar douchen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
80 liter is in jouw geval genoeg.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Beetje overcapaciteit kan geen kwaad, ik zou gaan voor 120 liter. Beter teveel warm water dan voor 1 persoon tekort.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een normale ketel maakt eigenlijk 2 soorten warm water. Tapwater voor kranen en water voor de verwarming. Daarom heet het een combiketel.

Als ik het zo lees is de huidige boiler onvoldoende om ook de 1e etage te >verwarmen<. Je verwarming is niet heel afhankelijk van een grote voorraad water. Je ketel maakt voor je verwarming warm water aan en pompt dat rond in het verwarmingssysteem. Dat staat los van je warm water voorraad.

Een grote voorraad warm water is vooral handig bij intensief warm >tapwater< gebruik zoals eigenlijk alleen douchen en een emmer sop om schoon te maken.
Het aantal mensen dat wil douchen bepaalt dus de inhoud van je boiler. Veel mensen, grote boiler.

Voor 1 extra persoon zou ik een kleine boiler nemen. Met 40 liter kun je lang douchen. Ik verbruik ochtends normaal gesproken ongeveer 15 liter, 25 liter als ik me scheer onder de douche. ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een electro geiser plaatsen,gebruikt alleen energie wanneer je water tapt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als je een boiler plaatst mag je deze absoluut niet uitschakelen. hierdoor vergroot je de kans op legionella. doe dat echt niet.je moet zowiezo wekelijks alle tap punten, zowel warm als koud 5minuten spoelen.