De M bij bouten en moeren staan voor metrisch. Dit systeem dat wij in europa gebruiken is afgeleid van ons europees meet systemen.

Wij in europa gebruiken metrisch en de engelse (en engelse kolonie landen) gebruiken de inch maten.

Ook in het metrisch systeem bestaan er verschillende soorten draad groftes. Zo hebben we metrisch en metrisch fijn. De diameter van de draadsoorten zijn gelijk echter is het aantal gangen (lees windingen) per cm verschillend.

Dit fenomeen kennen we ook bij engelse maten UNC = grof draad en UNF is fijn draad.

Als je wilt weten hoe deze bouten en moeren worden gemaakt kijk dan op de link onder en klik op het filmpje van bouten en moeren. (9e filmpje)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ik neem aan dat je de M van Motorway bedoelt
13 jaar geleden
Als je bouten en schroeven bedoeld: m betekend dan "metric" dus millimeter. M6 is dus 6mm dik..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Of een afkorting van mate (m eight = 8= N9 maat ofvriend