Radiatoren afkoppelen

Ik moet ivm het stucen van wanden een aantal radiatoren weghalen. Moet ik echt bij de laagst gelegen radiator al het water van alle radiatoren aftappen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.8K

Antwoorden (8)

Yup succes! O en zet een maskertje op water is namelijk zwart of bruin en ruikt niet echt lekker!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, ontluchten doe je bovenaan en water tappen onderaan. Snap jede logica? ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je zult het water wel tot onder het laagste punt uit je ketel moeten laten lopen. Vaak zit op het laagste punt een soort aftap koppelling.

Vergeet dan trouwens niet de ketel uit te zetten (Dus ook stroom er af) anders kun jij je ketel in de soep draaien

En na het er uit laten lopen van het water is het gewoon een kweste van loshalen het met de koppelingen die het dichts bij de radiotor zit.

Op onderstaande link kun je de adviezen over loskoppelen nalezen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
onder aan de radiator kan een dopje zitten waar een stopkraantje achter zit.deze is dicht te draaien met een inbus sleutel. Als je dan ook de knop dichtdraait, dan kun je daarna aan de andere kant van de radiator aftappen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
natuurlijk eerst geheel aftappen ,maar als je de radiator weer monteert plaats dan als eerste een voetventiel.
dat voorkomt dat je de volgende keer niet je hele systeem hoeft af te tappen.het beste is bij alle radiatoren een voetventiel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je hebt geen keus, hele installatie moet je aftappen via de laagst gelegen radiator.
daar zit een aftapventiel waar je een tuinslang op kunt schuiven om naar buiten te leiden.
wellicht heb je op de verdieping ook een aftap op een radiator. afhankelijk waar je wilt stucen kun je ook de halve installatie laten leeg lopen.
succes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als er op iedere radiator zit een radiatorknop en een voet ventiel is gemonteerd hoef je niets af te tappen. Als je die beide dicht draait heb je alleen het water wat in de radiator zit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
water heeft, net als andere vloeistoffen de eigenschap het laagste punt op te zoeken, dus moet je laagstgelegen aftappunt zoeken. Waarschijnlijk is dit een radiator.
Let op hoe het systeem loopt vanaf de ketel. Bij een doorsnee eengezinswoning loopt vanaf de ketel meestal een leiding naar de voorzijde en een leiding naar de achterzijde. Kan dus maar zo zijn dat je op 2 plaatsen moet aftappen.
Uiteraard hooft je niet het hele systeem af te tappen als je bijvoorbeeld alleen maar aan een zijde van je woning iets wil doen.
Suc6 enne ..... het water stinkt en is meestal behoorlijk zwart.