heeft iemand ervaring met gipsplaten op kunstof platen ,ik heb op een muur van die kunstof panelen zitten ,maar wil gipsplaten er tegen

bevestigen weet iemand hoe ik dat zou kunnen doen ?

13 jaar geleden
5.5K

Antwoorden (6)

Eerst de kunststofplaten verwijderen! Een echt stevige ondergrond zullen ze namelijk niet vormen.
Haal de platen en de eventuele lagen eronder weg. Breng dan een houten frame aan van rachels en daarop je gipsplaten.
Laat je niet overhalen om de gipsplaten op de kunststof platen te bevestigen. Dat is vragen om ellende. Het kunststof heeft altijd een bepaalde mate van flexibiliteit, dus een gipsen wand eroverheen zal onherroepelijk gaan scheuren!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
eigenlijk moet je geen gipsplaten gebruiken, het gips dat voor deze platen wordt gebruikt is een afvalproduct en is redelijk radioactief

gerrit

Toegevoegd na 3 dagen:
Beste luna 400
Gips waar gipsplaten van gemaakt worden zoals die bij de bouwmarkten liggen is gemaakt van gips dat als afval van de ontzwaveling vrij komt.
Dat zwavel wordt omgezet in zwaveldioxide en dan gebonden door calciumcarbonaat (kalk)
Er ontstaat dat calciumsulfaat dat gips heet
Dit is omdat de beginproducten radioactief zijn ook radioactief gips.
Als deze platen worden toegepast in verblijfsruimtes, zoals bij een slaapkamer sta je ongewild bloot aan een langdurige raioactieve straling, die mischien gering is, daarbij helpt ventilatie eigenlijk niet want straling laat zich niet verwijderen door tocht, wel kunnen gassen als radon verwijderd worden, maar dan zal zo'n gas toch straling af blijven geven, als het nog aanwezig is.
De overheid weet dit maar neemt er om economische redenen geen maatregelen, men heeft dat wel bij het spaanplaatgas gedaan maar daar was het probleem gemakkelijker op te lossen, spaanplaatgas is formaldehyde en is niet raioactief maar maakt longweefsel wel hard, het verkaast door formaldehyde.
Of er andere producten zijn natuurlijk maar dat is een smaak kwestie.
Natuurgips is niet raioactief.
Dus een pleisterlaag van deze gipssoort is niet schadelijk

Gerrit
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
gips is prima te gebruiken in ruimtes waarin geventileerd wordt. De hoeveelheid radioactief materiaal is heel erg gering.
luna400
13 jaar geleden
als je geen gipsplaat zou gebruiken wat moet je er dan op doen ik ben die panelen zo beu ,ik ben boven ook bezig met plafonds daar heb ik ook gipsplaten gebruikt ,als dat radio actief zou zijn zouden ze toch niet verkocht worden ?
luna400
13 jaar geleden
ok dat was mij niet bekend weer wat geleerd ,ben je nooit te oud voor zie je wel
Je moet inderdaad eerst de kunststofplaten verwijderen maar als je dan Agnes wandplaten neemt, hoef je ze niet meer de stucken of schilderen. Die worden kant en klaar verkocht. Wel moeten ze, helaas voor jou, ook op rachelwerk gezet worden (latten die je als een raamwerk plaatst). In de 2e link lees je hoe je ze moet plaatsen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
luna400
13 jaar geleden
ik heb net naar je link gekeken het is wel mooi ja die wandplaten ,maar ik zou dan willen behangen is t dan niet zonde ik neem aan dat ze een stuk duurder zijn dan gipsplaten?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als je ze gaat behangen is het zonde, de platen zijn al afgewerkt. Ze zijn wel duurder, maar het scheelt je ook afwerkmateriaal en tijd. Het staat heel strak, heel gelijkmatig en kost je maar een minimum van tijd vergeleken bij gipsplaten. Wij hebben ze op het plafond zitten, maar ze kunnen dus ook als wand gebruikt worden.
Ik weet niet hoeveel je er nodig hebt, maar je vindt ze ook regelmatig (nieuw, teveel besteld) op bv Marktplaats of zoals bij ons het provinciaal prikbord.
Je moet zeker de kunstof panelen verwijderen. Dan moet je even kijken hoe die muur eruit ziet die erachter zit.
Als deze muur goed vlak is dan kan je de gipsplaten ook rechtsstreeks op de muur lijmen. Het is dus niet altijd nodig om eerst tengels op de muur te plaatsen waar je later de gipsplaten tegen aan zet.
Het rechtsstreeks lijmen van de gisplaten gaat veel sneller en is net zo mooi, dit doe je dan met speciale lijm die je aan moet maken met water, heel gemakkelijk (wel eerste de gebruiksaanwijzing lezen) en goed nakijken of het mogelijk is op je muur.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
luna400
13 jaar geleden
achter de kunstof panelen zitten rachels verder niks daarom dacht ik ze er rechtsstreek op te kunnen bevestigen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als die nog goed zitten (recht en op de juiste afstand) dan kan je die rustig gebruiken en vastschroeven met gipsplaatschroeven (zwart).
Dat kunststof heb je er zo af, hooguit een uurtje. Daarna nog wel ff opruimen.

Als je geluk hebt is het raggelwerk goed genoeg en kan het gips daar tegenaan. Als het raggelwerk goed vastzit maar niet op de goeie plek kan je er een simpel raggelwerk overheen maken.
Hoewel een balken frame met isolatie de voorkeur heeft. (metaal werk ook snel en goedkoop)

Als het kunststof super goed vastzit en vlak is, kan je er gipsplaten op lijmen (kitten)

In een reactie zie ik staan dat je wil gaan behangen. Kan dat niet op het kunststof?
Waarschijnlijk wel eerst een primer en dan pas lijmen.
Als er te grote gleuven zitten, zou je er eerst dunnen plastic platen op kunnen lijmen. (kitten)

Toegevoegd na 4 minuten:
voor de duidelijkheid: dit zijn opties.
Mijn advies is alles eraf, balken (eventueel metaal), isolatie en dan gips.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
luna400
13 jaar geleden
de rachels hebben wij ook zelf gedaan ,neem aan dat dat wel goed zit.er zit tussen die panelen ik denk zn cm gleuf waar tussen zn goud randje in zit vroeger zag je dat heel veel hoewel ze bij gamma nog te koop zijn ,maar je zeg plastic er tussen doen je bedoel in die gleufjes?
ja ik weet beter alles er af maar aangezien ik een vrouw ben en alles alleen doet .ga ik liever de moeilijkste manier uit de weg snap je
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee, ik bedoelde grote, dunne platen.
http://www.kunststofshop.nl/N_frame.html?http://www.kunststofshop.nl/
bijvoorbeeld pvc plaat of acrylaat plaat van bijvoorbeeld 200 x 100 cm en 2 a 3 mm dik.
(zoek naar een 2e keus party als er toch behang overheen gaat.) of dit gaat werken weet ik niet,
platen + lijm + behang kan te zwaar worden voor de panelen, de bevestigingen kunnen losscheuren. het makkelijkst:
alles eraf en een stukadoor langs laten komen. (vind ik ook mooier als behang)
Ligt eraan hoe de kunststof panelen bevestigd zijn, zijn ze makkelijk te verwijderen, zitten ze rechtstreeks op een wand verlijmd of op een houten raaamwerk.
Als ze makkelijk te verwijderen zijn, weghalen en een houten raamwerk aanbrengen.
Als ze stevig vastzitten, bijv. rechtstreeks op een wand kun je houten tengels aanbrengen door ze dwars door de kunsstof platen te bevestigen.
Zitten de kunststof platen op een houten raamwerk kun je ervoor kiezen om ze weg te halen of erachter zien te komen waar het raamwerk zit en dat raamwerk dan ook te gaan gebruiken voor je gipsplaten. Moet je er wel voor zorgen/weten dat de rachels de juiste afstand hebben om de gipsplaten te kunnen bevestigen.
Suc6