Koppelstukjes elektra 3/4" en 5/8" buis?

De volledige vraag luidt:
Bestaan er koppelstukjes om elektra PVC buizen van 3/4" (19 mm) en 5/8" (16 mm) op elkaar aan te sluiten?

Het liefst een zo gelijkmatige overgang om geen problemen te ondervinden bij het trekken van draden.

Ik zou ook graag willen weten hoe die dingen heten.

Bestaan die dingen ook in een bocht?

Mochten ze niet bestaan dan graag wat knutselideeën om te krijgen wat ik zoek.

Bij voorbaad dank!

Toegevoegd na 19 minuten:
@lowie Dank je. Het is eigenlijk voor telefoon en ethernet dus er komen eigenlijk geen VD draden in. Hoewel ik VD draad wel als tag erbij had gezet. Weet je misschien een leverancier voor dit soort dingen? Ik had e.e.a. op internet gezocht maar niets gevonden.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
8.4K

Het beste antwoord

Een koppelstuk voor 3/4 en een koppelstuk voor 5/8 passen "toevallig" precies in elkaar.

(in ieder geval die van het merk die ik heb wel, kan je natuurlijk uitproberen waar je ze koopt)

Toegevoegd na 6 minuten:
één van 16 en één van 19 dus (zie link)

Toegevoegd na 7 minuten:
als je bij die site gaat bestellen, doe mij dan ff een pm.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Er zijn overgangsstukken die van 3/4 naar 5/8 gaan.
Houd er wel rekening mee dat er vaak een reden is waarvoor er 3/4 is gekozen. In een 3/4 buis mogen meer vd draden. Als dit aantal gewoon voldoet aan de eisen van 5/8 dan kun je zonder problemen overgaan op een dunnere buis.

Uit mijn hoofd mogen er in een 5/8" buis 3 vd draden 2,5 mm2 en 1 van 1,5mm2. Bij een 3/4"buis is dat 4 om 1 geloof ik.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik dacht dat de ideale koppeling was,gewoon de 5/8ste buis in de 3/4de buis te schuiven .
Dan alleen nog er op toe zien dat je bij het draadtrekken ,de draden ingeeft in de 5/8ste buis.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Intapen dan.
Er kan dan toch niks mis gaan dan?
Natuurlijk,draad ingeven langs de 5/8 buis.
Ik heb dit zelf reeds gedaan. Wanneer je dan nog twijfelt ,draden in buis steken en dan pas pleisteren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet echt ideaal, vooral niet voor toekomstige dradentrekkers die niet weten hoe het zit. (of als je het zelf over 10 jaar vergeten bent) En inderdaad: altijd draden trekken voor het afwerken!
Kijk is bij de `Technisch Unie` die hebben werkelijk alles op elk gebied te koop, je kunt de 3/4 ook een beetje verhitten zodat tie wat soepeler word. gr. bbzx10
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een koppelstuk heet in de volksmond gewoon een mof maar die kun je ook zagen van 3/4" pijp kort gewoon wat stukken af van 20 cm en doe er ook wat pvc lijm aan dan gaan ze zeker niet meer los (vooral boven het plafond of in holle wanden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het zijn sokken. En ja, ze hebben ook voorgebogen bochten. 90 graden bochten. Alleen in 3/4 en groter dacht ik. Die sokken gebruik je eigenlijk alleen voor zichtwerk. Voor leidingen in de muur kan je 5/8 in 3/4 doen.

Toegevoegd na 6 minuten:
Gewoon lang(er) stuk 5/8 gebruiken in je 3/4. Trek je em ook niet zomaar los of eruit. Eventueel met een vlechttang een knipje in de buis. Zodat je 5/8 pijp blijft zitten, en niet naar beneden zakt.