hoe kun je een kast maken waar het schroef werk niet zichtbaar is?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
7.5K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lijmen...?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kast? Dat lijkt meer op een vogelhuisje!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat is gemaakt in 3ds max 2010 dat moet een bureau voorstellen waar je met zijn tweeen achter kunt zetten en twee computers achter kunt neerzetten. mocht je willen weten wat het werkelijk is. en ja daar zitten dus ook geen schroeven in. hihi

Het beste antwoord

Met duvels, of montagekit.
Je kan ook naderhand de schroefgaten plamuren en schilderen/spuiten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Met deuvels (paspennen) zorg je dat verschillende delen op hun plaats blijven als je de delen met elkaar verlijmt.
Schroeven kun je laten verzinken door het schroefgat op te boren met een boor die iets dikker is dan de schroefkop. De ruimte boven de schroefkop kun je dan opvullen met vulpasta of kneedbaar hout of nog mooier met een propje wat je met een freesje uit hetzelfde hout hebt gefreesd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met verzonken scharnieren en houtlijm
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
met zwaluwstaart verbindingen
Moeilijk maar erg mooi
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zie eens op deze site

http://www.selbst.de/moebel-holz-artikel/holzarbeiten-moebel/schrank-regal/bad-regal-so-bauen-sie-den-korpus-105861-Bild-9.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hoi ad6,

ik weet niet hoe dik het hout is.
als het dik genoeg is, kan je de volgende manier toepassen:

boor een klein stukje met een (speed)boor in de plank.
in het gaatje ga je verder met het normale gat voor de schroef. schroef er in, (eventueel met ring).
nu heb je boven de schroef een ruim gat, dat je eerder boorde.
in dit gat stop je een plug, gemaakt van hetzelfde hout als de plank.

met een 7-gatenzaag maak je de plug.
kies een speedboor van gelijke afmetingen als de gemaakte plug. (anders met een vijl op maat maken.)

met houtlijm zet je de plug op zijn plek, afschuren en beitsen.
want als je verft, dan is dit een veel te bewerkelijke manier.

wat je ziet is een ronde plug, die lijkt op een houten pen verbinding.

veel suc6
groeten, Dré
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
normaal is het plaatmateriaal 18 mm dik je zou het ook kunnen lamellen dit zijn houten koekjes van 4 mm dik , die vervolgens verlijmd worden het is wat werk maar dan heb je ook wat succes er mee
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is ook mogenlijk om de schroefgaten af te werken met prop plug verbindingen. Dit werkt als volgt.

Uit een afval stuk hout boor je diverse proppen met een proppen boor (zie bron 1). deze haal je eruit en bewaard deze.

In de kast boor je op de plaatsen waar je de schroeven wilt een gat met een proppen verzinkboor.
Deze proppen verzinkboor zorgt ervoor dat het gat wordt voorgeboort voor zowel de schroef als de prop. Als j e dan alle schroeven erin gedraaid hebt dan kun je de proppen erin doen. Let wel op dat je de houtnerf de zelfdekant opdoet als de rest. Nu kun je ze afsteken met een steekbeiten en eventueel lakken.

let wel op dat bijna alle onzichtbare schroef en/of lijm verbindingen permanent zijn en moeilijk te demonteren zijn.

Als je het leuk vind staat bij link 3 een aantal filmpjes hoe bepaalde gereedschaps stukken gemaakt word. Daar staat ook de proppenboor en proppen verzinkboor bij,
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de Ikea heeft allemaal kastjes met handige verbindingen waarbij je niets ziet van de schroeven. Misschien kan je die verbindingen ook wel los kopen. Je zou ook naar een bouwmarkt kunnen gaan, of naar een timmerman, die kunnen je meestal precies uitleggen wat je nodig hebt. Ik zag niet in je vraag staan, dat je het allemaal zelf wou doen... Dus ik heb je de minder technische oplossing gegeven ;)