Hoi, Ik heb een defecte trafodimmer van 220-12v 35-100w. Kan ik deze vervangen door een 35-60w trafodimmer.

Het is voor een staande halogeenlamp van IKEA, met meerdere lampjes.

Toegevoegd na 2 dagen:
Het zijn 7 of 8 lampjes van 10 watt, ik denk dat ik als ik er een lichtere trafodimmer monteer, dat ik die meteen opblaas, of zullen de lampjes dan minder fel branden??

Toegevoegd na 2 dagen:
Wel een hoop gedoe, voor een lamp van 6 tientjes haha :s En een nieuwe trafo, en een een aantal 5 watts lampjes. Ik zou bijna overwegen om een andere aan te schaffen. Bedankt voor jullie antwoorden hoor :D

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Het kan wel maar misschien moet je bestaande lampen vervangen door lampen met een lager vermogen (watts); b.v. lampjes van 20W door die van 10W zodat het bij elkaar opgeteld niet meer dan 60W wordt.

Toegevoegd na 2 dagen:
Als je meer vermogen aansluit kan de dimmer te warm worden en het daardoor begeven.
Ik blijf bij mijn oude advies; onlangs heb ik halogeenlampjes van 5W gezien bij Praxis: het blijft dus mogelijk je afgenomen vermogen te verlagen tot 60W.

Toegevoegd na 2 dagen:
Door de tijd en het knutselen krijg je op den duur toch een unieke lamp i.p.v. een massaproduct ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Hoeveel lampjes en hoe sterk is elk lampje afzonderlijk?
Op die 60 watt dimmer kunnen maximaal 3 20 watt halogeen lampjes....op de 100 watt 5 20 watt halogeen lampjes.

(20 watt is redelijk standaard voor een halogeen lampje)

Toegevoegd na 2 dagen:
8 keer 10 watt is 80 watt. Ik denk dat die dimmer te warm word of doorbrand. 60 watt heeft wel een beetje reserve maar bij 80 watt heb je (vanuit de 60 watt gerekend) 30% te weinig. Je zit niet te wachten op een rokende schakelaar denk ik. (Ik heb hier een dimmer inderdaad rokend gekregen op een halogeen lamp....hoewel die dimmer af fabriek bijgeleverd was.)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat kan,maar dan mag je alleen maar lampen gebruiken van 60 watt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het kan wel mits je zorgt dat je er geen zwaardere lampjes inzet, maximaal en totaal 80 watt moet die nieuwe dimmer kunnen verwerken. Anders wordt het veel te heet.