Waarom worden voor centrale verwarming geen koperen maar stalen buizen gebruikt?

Ik heb al een aantal malen een stuk buis moeten vervangen omdat de boel doorgeroest was ten gevolge van een lang verborgen gebleven lek, zonder uitzondering bij een knelfitting. Daar heb ik bij de koperen waterleiding nog nooit last van gehad.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
47.2K

Het beste antwoord

CV is een gesloten systeem, en als je goed ontlucht, roest het niet van binnenuit...

Aan de buitenzijde is staal beter te schilderen dan koper, en bovendien veel steviger en goedkoper... en de radiatoren zijn immers ook van staal...
Als je daar koperen leidingen aan zou zetten, krijg je problemen met verschillende uitzetting en corrosie tussen het edelere koper en het staal...gevolg: lekkage...
(als je ook de radiatoren van koper zou willen maken, is dat onbetaalbaar).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

In mijn jonge jaren heb ik er een paar als leerling CV monteur gewerkt, Kees maar ik heb nog nooit koperen CV leidingen gezien. Kwestie van centjes denk ik. Ook de knelkoppelingen waren toen nog niet aan de orde. Zelf schroefdraad maken op de ijzeren pijp een dot hennepo er om heen met rode pasta( de naam weet ik niet meer) en nooit meer lekkage!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er wes weinig stoers aan,Kees. Het was in de tijd,dat we nog gietijzeren radiatoren hadden en ons gas niet uit een gasfles kwam. maar uit een carbidapparaat. Die radiatoren die vele kilo's wogen moesten soms veel verdiepingen opgesjouwd worden door er 2 pijpen door te steken en dan met 4 man de trap op! Ik was toen al een klein manneke en woog nog maar net 60 kg. Heb het dan ook niet langer dan een dikke 2 jaar volgehouden.Als een karwei af was mocht ik met de handkar het overgebleven materiaal en gereedschap op gaan halen en dat vaak over een afstand van 15km heen en 15 km terug.
Maar al met al heb ik er wel afzien van geleerd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Precies wat ik bedoel met 'stoer'. Ik heb echt wel respect voor het handwerk en de fysieke inspanningen die Jan de Arbeider in vroeger tijden moest leveren en vaak ook nu nog. Mijn vader heeft een groot deel van zijn carrière zijn dagelijks brood verdiend en zijn gezin onderhouden als metselaar. Ook een klein mannetje. Ik ben een stuk groter maar voordat mijn rug aan flarden lag door al dat getil van zieke zwaargewichten in de verpleging ben ik geswitched naar de psychiatrie. Da's toch niet alleen maar l*llen en was weer op een andere manier zwaar en begon me na ruim 20 jaar ook weer op te breken. Het zweet des aanschijns heeft vele gezichten. :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ moolkeesje, ik las de reacties pas nadat ik het antwoord had gepost.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Juweeltjes vaak, die reacties. Ik ben ze steeds meer gaan vreten. :-)
Koperen buizen zijn te duur kees. Dat is iets van vroeger, toen werd er meer op kwaliteit gelet en minder op de centen. Helaas zijn tegenwoordig de buizen vervangen door stalen, hoewel het natuurlijk mogelijk is om zelf de buizen te vervangen door koperen (hebben wij wel gedaan)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1 Heb je enig idee wat de kosten ongeveer zijn voor een gemiddelde tussenwoning? Drie slaapkamers, bewoonbare zolder.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zou ik mn zoon moeten vragen, die is installatiemonteur :-)
zal ik dat doen voor je? duurt wel een paar dagen, maar 't antwoord komt wel :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt die koperen buizen ook zo mooi oppoetsen, als je daar van houdt!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
'k weet het :-) maar ja, ik ben nog niet met pensioen LOL
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hahaha, ik ben ook niet zo poetserig maar ik vind die glimmend koperen buizen wel mooi (of ik het zelf zou willen is een tweede :-)
Inderdaad is het de prijs. Vervang doorgeroeste leiding met voorkeur in koperenleiding. Je moet wel rekening houden met iets meer uitzetting van de leidingen. Je kan deze leiding solderen of met klemfitting monteren. Ook is klemfitting te gebruiken van ijzeren- naar koperen leiding.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Da's eigenlijk heel logisch: koper wordt onder je kont vandaan gejat!!! ;-0
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De hoofdreden is waarschijnlijk het verschil in prijs en kleurstelling.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de hoofd reden is inderdaad de prijs zoals alle boven genoemde antwoorden.

Men kon voor dit gebeuren gemakkelijk de goedkoperen ijzeren buizen gebruiken omdat het hier niet om een drinkwater systeem ging. de gemiddelde levensduur van een cv installatie met stalen buizen lag minimaal op 25 jaar.

leuk ook dat wij voor het woorden 'niet duur' ook wel het woord goed-KOPER gebruiken, terwijl koper een van de duurdere metalen is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat de dieven anders straks je CV ook nog gaan stelen, omdat de koperprijs zo hoog is! :D

Waarschijnlijk inderdaad voor de prijs en het isoleert een stuk minder, omdat het een veel betere geleider is. Hierdoor zal je ook meer warmte verliezen.

In principe als de CV op tijd wordt ontlucht, kan de binnenkant niet / nauwelijks gaan roesten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nog 1 nadeel koper zweet door
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de prijs van koper maakt het te duur. in moderne cv systemen is het 'buis in buis' welke in de cement dekvloer ligt.