Wat voor type transparante lak moet ik gebruiken om geverfde traptreden extra te beschermen tegen krassen en slijtage?

De traptreden zijn geschilderd met een hoogglans verf op basis van alkydhars gemodificeerd met polyurethan (oplosmiddelrijk, Histor Perfect Finish).

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
14.7K

Antwoorden (7)

Voor traptreden is er speciale slijtvaste transparante lak.
De beter bouwmarkt ( Praxis, Gamma e.d.) heeft deze in zijn assortiment, en anders naar de verfspeciaalzaak.
jc54
13 jaar geleden
er zijn diverse merken lak voor dit op de markt.
een alternatief is bootlak, zeer sterk en krasbestendig
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik ook niet
er zijn mensen die willekeurig bij ieder antwoord een - zetten, jammer
De polyurethaan voorziet eigenlijk al in de slijtvastheid.
Als je de treden toch extra wilt beschermen kan je een transparante polyurethaan lak in -bij voorkeur- twee lagen gebruiken.
Houd er wel rekening mee dat een blanke lak een gelige waas geeft. Dit komt door de inhoudsstoffen van de 'blanke' lak en zal vooral opvallen bij een lichte basiskleur.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gewoon de trap nog een keer licht schuren met fijn schuurpapier korrel P320 en stofvrij maken.Daarna weer een keertje overschilderen met dezelfde hoogglans.Alle blanke lakken maken een gelige verkleuring die erger word door de gebruikte harsen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
http://www.verfgroothandel.nl/index.php?item=ruwa-jachtlak-kleurloos-_2_50_--liter&action=article&aid=464&lang=NL

zoals al gezegd bootlak (jachtlak) is een perfecte oplossing tegen krassen en kan jaren maar dan ook echt jaren door zonder er nog iets aan te hoeven doen. (ervaring)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De lak die u nu gebruikt hebt is een slijtvaste taaie laksoort. Deze kunt u beter niet meer afdekken met een andere laksoort.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou voor Glitsa kiezen, is niet vergelend en heel sterk. Zie link voor meer info