Welk materiaal kan ik het beste gebruiken?

Ik wil een soort memo/prikbord maken, om foto's e.d. op te hangen. De bedoeling is om een plaat te schilderen en er dan diagonaal elastieken over spannen. Het elastiek wil ik op de kruispunten vastmaken met een spijkertje. Ook wil ik er een lijst omheen maken.
Welk materiaal zou ik hier het beste voor kunnen gebruiken. Mdf, underlaymentplaat of iets anders? Graag advies van deskundigen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.1K

Antwoorden (3)

Een prikbord maak je het beste van zachtboard of van de zachte plaatjes die onder laminaat worden gebruikt. Dat is echter niet sterk genoeg om elastiek omheen te spannen. MDF is lekker stijf, maar meestal vrij zwaar.

Multiplex is stijf, niet al te zwaar, maar daar is het wat lastiger in timmeren (Maar gaat wel!).

Overweeg 5-8mm multiplex, zou ik zeggen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien is dit een idee:
een plaat zachtboard met latex afwerken en op de muur verlijmen of in de lijst bevestigen.
Eventueel weer eenvoudig opnieuw of in een andere kleur te schilderen als dat in de toekomst nodig mocht zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hoi Cavia,

zachtbord is al genoemd, moet je in een houten frame plaatsen. de achterkant, ter versteviging van het houten frame, een hardbord plaat. (zoals de meeste wandkasten ook zijn verstevigd) Het geheel blijft zo licht en hanteerbaar.
de spijkers voor het diagonale elastiek timmer je in het houten frame, die tevens als lijst fungeert.

maar wat te denken van een ijzeren plaat.
die is dun, er kan na bevestiging tegen de muur overheen worden behangen, met hetzelfde behang als de rest van de kamer.
met overal in de handel verkrijgbare magneetjes, 'plak' je foto's en andere memorabele zaken tegen het behang.
zo beschadigd er niets en blijft jarenlang mooi.
metaal is in elke vorm te knippen/snijden, dus je bent niet gebonden aan vierkant of rechthoek.
wordt de kamer behangen, dan behang je het memobord gewoon mee.

veel 'plak'plezier.
groeten, Dré