Ik wil een extra lamp aansluiten, klopt mijn schema?

Zie bijgevoegde afbeelding;

FIG. A is de oude situatie, groen, na de schakelaar zwart is de draad met spanning (schakeldraad?). Rood is de nuldraad(?)

FIG B. is de situatie waarvan ik dacht maar niet zeker weet, wat het moet zijn als ik er een extra licht bij wil.

(De lampen moeten tegelijk aan dmv de schakelaar!)
(Aardedraad heb ik voor het gemak niet bij getekend, maar is er wel...)

Klopt dit?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.9K

Het beste antwoord

Zoals jij het tekent staan de lampen in serie.
Als de lampen even groot zijn krijgt iedere lamp dan 115 Volt. Dat betekent dat ze bijna geen licht zullen geven (gloeiende spijker).

Toegevoegd na 2 minuten:
De lampen moeten parallel (zal even proberen het te tekenen).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

nee. Je moet de lamp op zowel de rode als de zwarte draad aansluiten. Anders deel je de 230V over 2 lampen, wat je niet wilt, neem ik aan.

Dus: Plus/schakeldraad [zwart] heeft: Schakelaar, lamp 1 + , lamp 2+
Nuldraad [rood] heeft Lamp1, Lamp 2.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een schakelaar naar een lamp, is niets anders dan een stroomdraad, die in de schakelaar wel of niet is verbonden en als zwarte draad verder naar de lamp gaat.
Vanuit de lamp, moet er ook een nuldraad zijn om de lamp te laten branden, je eerste lamp mist die nul draad , er staat wel spanning op, maar kan zo niet branden, er moet dus een rode draad bij komen, het maakt niet uit waar hij vandaan komt, maar wel de zelfde groep.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ed, een lamp gaat branden als er een stroomkring is. In de tweede afbeelding is er nog steeds een stroomkring en zou de lampen moeten gaan branden. Weliswaar wat minder fel, maar dat heeft een hele andere reden, namelijk een serieschakeling.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dat had ik al ontdekt, de twee lampen moeten alleen de stroom delen
De lampen moeten parallel komen te staan kortom de lamp die je daar extra bij gaat plaatsen, exact op dezelfde manier worden aangesloten als de eerste lamp.
Ik heb even snel een tekening voor je gemaakt.