Hoe verander ik afzuigingschakelaar van 1,2,3 naar 0,1,2 zodat ie uit kan?

In de keuken van mijn huurwoning heb ik een schakelaar zitten van de afzuiging, met stand 1,2 en 3. Wat betekent dat ie niet uit kan. Ik heb aan de verhuurder gevraagd of ie niet gewoon uit kan, maar dat mag (eigenlijk) niet van de woingbouwvereniging. Is het mogelijk om het zelf elektrisch zo aan te passen dat ie uit staat als ik hem op stand 1 instel?
Heeft iemand hier een elektrisch tekeningetje van ofzo?

Toegevoegd na 12 uur:
Ik heb momenteel de stekker van de afzuiging er op zolder uitgetrokken. Het is inderdaad niet alleen de afzuiging van de keuken, maar ook van het toilet en de badkamer. Ik gebruik hem dus al niet sinds ik hier woon. Maar ik wil hem graag af en toe kunnen gebruiken in de keuken en het is vervelend om helemaal naar zolder te moeten om hem aan en uit te zetten. Vandaar.
Vochtproblemen los ik op door een raam open te zetten en heb geen last van stank.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
26.9K

Het beste antwoord

hoi happyherbi,

er zijn verschillende typen afzuigingen.
de meesten hebben twee netvoedingen
één rechtstreeks op de motor
één via de schakelaar, standen 2-3 of 1-2-3
stand -0- is dus altijd aan, dit is niet geheel voor niets zo.

door de fasedraad (meestal de bruine) op de motor los te nemen is stand -0- dus geheel uit.
de kans is groot dat de badkamer gaat schimmelen, de keuken en toiletluchtjes door het hele huis te ruiken zijn, etc.

maakt hij kabaal, dan kan je hem schoonmaken.
dan zuigt hij ook beter af. (voorzichtig met de balans gewichtjes die op de schoepen zitten)
je kan er ook een schakelklokje tussen zetten, zodat hij alleen 's nachts stil staat, maar ook dan is ventilatie nodig.

rest mij nog een geventileerd 2011 te wensen.
groeten, Dré

Toegevoegd na 2 uur:
toevoeging:
die 'vreemde stekker' heet een C-form stekker.
4 ronde pennen, in het midden een platte iets langere pen. deze stekker is meestal gevulkaniseerd, dus kan niet open.

in de ventilator zie je twee zwarte (of zwart en zwart-wit) verder een groen-gele draad, een bruine en blauwe draad.
tussen bruin en blauw staat de bekende 230V~
groen-geel is aarde de twee zwarte draden voor twee hogere toeren.
neem de bruine draad los, breng die samen met de blauwe draad naar de klokmotor (blauw op de klem laten zitten)

bruin in de klok met de klokschakelaar verbinden, en als schakeldraad weer terug naar de ventilator (groene draad in schema)

klokje schroef je vast aan de ventilator eenvoudiger kan niet.
nee, een schakelstekker die je zo in het stopcontact prikt lukt niet.
suc6, Dré
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

dan moet je de draad van stand 1 losmaken en 2 en 3 gewoon laten zitten.
Als je hem dan op 1 zet gaat hij uit.
Mijn broer{electricien} heeft dat bij ons ook gedaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ook ik wil hem graag uit hebben maar het probleem is dat er dan stank uit de andere appartementen bij je binnen komt door de overdruk.
ik denk er over om na de ventilator een klep in te bouwen zodat de lucht er wel uit kan maar niet in
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zou ik niet doen. In een (eventueel in te stellen) laagste stand hoor je hem niet en vervangt hij toch door afzuiging vochtige en vuile lucht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ademhalen doe je toch niet alleen bij douchen en koken? Hoeveel energie denk je te besparen?
Door de draad op stand 1 los te koppelen gaat je centale afzuiging niet uit.
Als er geen stand gekozen is, draait het systeem op zijn laagste stand.

Je zou hiervoor de voeding van de centrale afzuiging moeten onderbreken.
Ben er zelf ook mee bezig geweest, heb een behoorlijke tijd de stekker, bij mij een perilex gewoon eruit gehaald.

Op internet is er wel info over te vinden. Btw
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarschijnlijk kan ie niet uit omdat het óók je mechanische ventilatie is, en die moet aan blijven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je moet in de motor zelf een draad loshalen (ik dacht de bruine). Is niet al te moeilijk. Als hij echt uit staat kan je wel vochtproblemen in de woning krijgen. Denk hier aan en zet de motor wat vaker op stand 2 als je weggaat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is makkelijker om een tijdschakelklok er tussen te zetten. Dak kan je zelf bepalen wanneer die aan moet of uit. Als je beneden de motor boven uit wil zetten heb je een extra draad nodig en dat lijkt mij iets lastiger.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je dat apparaat op zolder nou eens goed bekijkt, dan kan je zien aan het wattage wat het verbruikt.

Er zijn ventilators die verbruiken misschien net 75 watt. (ecofan) in de hoogste stand.
Je waterkoker is ongeveer 1800 watt bijvoorbeeld.

Voor je gezondheid is het echt het allerbeste als je dat ding gewoon laten draaien. Af en toe schoonmaken is helemaal gunstig.

Als je principiëel tegen het stroom gebruik ben. Dan moet je ook eigenlijk je beltransformator uit het stopcontact halen. Verbruikt ook stroom heel de tijd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
en lekker rustig, zonder deurbel
Jouw huis is zo gebouwd dat je de ventilatie nodig hebt. Ouderwetse huizen hadden allerlei ventilatiemogelijkheden, zoals kieren onder de deur, ventilatieroosters in de muur etc. Jouw huis heeft dat niet. Als je de ventilatie helemaal uit zet, kun je gezondheidsproblemen krijgen door schimmels en stof. Met af en toe een raam open, kun je dat niet voorkomen. Dan zou je in iedere ruimte permanent een raam open moeten laten.
Waarschijnlijk wil je de ventilator uitzetten vanwege het geluid. Dit kun je echter ook sterk verminderen door middel van een silencer. Vraag je verhuurder of dat kan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in nieuwbouw zijn deuren en ramen meer tochtvrij gemaakt vanwege energiekosten.vandaar dat standaard de afzuiging moet blijven werken omdat luchtcirculatie voorkomt dat je huis verspocht,dus mijn advies ,laat het zo.is niet voor niets zo ontworpen