Wat is de functie van een metaaldraad van toiletruimte naar badkamer en terug?

In het plafond in het toilet zit een soort metalen kroonsteen, hieraan vast zit een dikke metalen draad. Deze gaat (door een pvc pijpje) door de muur en komt uit in de badkamer, hier gaat hij langs alle wanden waarbij hij halverwege ook is aangesloten op de afvoer van de wastafel en verderop ook nog eens dmv zo'n metalen kroonsteen aan de verwarming. Hierna gaat hij weer terug de muur door naar het toilet en weer terug naar de metalen kroonsteen aan het plafond. Ik vermoed dat dit iets te maken zal hebben met het afvoeren van elektriciteit, maar zeker weet ik het niet.
Ik heb dit nog nooit eerder ergens gezien.
Wat is dit? Waarom is dit? Kan ik ik dit zomaar weghalen?

Toegevoegd na 2 dagen:
Heb ook eens nagevraagd bij bouwmarkten en klusbedrijven. Meningen zijn verdeeld. Over het algemeen was de opmerking "nee draad is niet nodig" -goed geaarde aansluitingen doen het werk al en cv-installatie die kapot gaat zal igv lekstroom zorgen dat de stop doorslaat.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
8.8K

Het beste antwoord

Het heeft allemaal niets te maken met statische elektriciteit. In bijzondere omstandigheden zou het kunnen gebeuren dat de circulatiepomp van je CV defect raakt en dan kan er stroom komen te staan op je radiator.
In een natte ruimte als de badkamer ben je dan meteen erg dood als je die zou aanraken met je blote voeten op een (natte) vloer. Daarom moeten radiatoren in natte ruimten apart geaard worden.
Volgens mij mag dat trouwens niet eens meer via een klem op de waterleiding, de aarddraad moet worden aangesloten op je aardnet, dus op de grondpen.
escape
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kijk, hier kunnen we tenminste wat mee '+' :o)

Andere antwoorden (6)

dit is de aarding van je leidingwerk. Om te voorkomen dat je in je bad een statische lading opbouwt en zo.
Moet je gewoon laten zitten.
itsme
13 jaar geleden
Dit betreft een aarddraad. Heeft o.a. als doel de diverse (sanitaire) componenten te beschermen tegen corrosie. En natuurlijk ter beveiliging van elektrische apparaten....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit is tevens mede omdat er als hoofdwaterleidingen tegenwoordig kunststof leidingen toegepast worden.En deze draad zit met een aardelektrode verbonden.De aardelektrode is een soort pen die enkele meters diep in de grond geslagen is.Zodat deze op zijn beurt lekstromen van elektrische apparaten kan afvoeren,en je dus geen stroomstoot krijgt bij een defecte (was)machine of dergelijk apparaat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee dit kun je niet zomaar weghalen, dan je last van statische elektriciteit, waarschijnlijk heb je ook nog ergens rond je huis een aardingspen (een metalen pen in de grond) die ook dit wegleidt. Bij ons was die eens vergaan, met als gevolg dat we constant van die elektrische schokjes kregen als we iets aanraakten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit is een aardedraad. De draad kun je beter niet verwijderen. Je kunt hem wel testen: met een multimeter of een fitting met een gloeilamp er in en twee stroomdraden. 1 draad in het in het stopcontact en 1 draad op de aadedraad. De lamp moet nu half gaan branden. (Zorg ervoor dat je zelf niet onder stroom komt te staan!)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eén goede raad, hij is puur voor de veiligheid van de mensen die de natte ruimte bezoeken.

Het is al prima verwoord.
Dus gewoon afblijven.

Dat is de beste raad die je kunt krijgen.