kun je mode ontwerpen zonder te hoeven naaien zo ja hoe dan

Toegevoegd na 6 minuten:
ik wel eens een rokje genaaid maar dan samen met iemand

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Nee.
Je kunt wel leuke jurkjes tekenen enzo, maar dat kan eigenlijk bijna iedereen die zich daar voor interesseert. En zelfs als je knetter-origineel bent, heb je minimale naaivaardigheden nodig om je ideeen uit te werken en in concrete modellen om te zetten. Daarnaast moet je uiteraard goed kunnen patroontekenen, waarvoor je de basispatronen en berekenigen goed moet kennen.

Het is dus eeen echt vak waar je een echte opleiding voor nodig hebt. Je kunt wel ontwerpster worden als je toevallig een goede coupeuse bent en je heel veel talent en geluk hebt, maar een modevakschool of eigenlijk minimaal kunstacademie mode en kleding is eigenlijk wel een betere weg.

Maar zonder naaien gaat het echt niet lukken ; sorry.

Toegevoegd na 51 seconden:
Vergeet ook niet dat je flink wat textielwarenkennis nodig hebt ; je maakt niet van elk willekeurig stofje elk willekeurig kledingstuk.

Toegevoegd na 10 minuten:
Even proberen een volledig overzicht te maken :

Je moet :
- kunnen naaien, en dat betekent dat je precies weet hoe je een kraag, een manchet, een knoopsgat, een rits, een paspel, een voering, een revers, een pas, een ruche, een strik of een blinde zoom enzovoort moet maken. Het hoeft niet supernetjes (daar heb je naaisters voor), maar wel heel duidelijk en technisch correct

- kunnen patroontekenen. Dat betekent dat je wat je in 3D ontwerpt moet kunnen overbrengen op het platte vlak. Uit welke stukken maak je een broek/trui/bloes/mouw/kraag en hoe zet je ze in elkaar ? (de basis) Maar ook : hoe pas ik dat standaard patroon zodanig aan dat het doet wat ik wil ?

- Textielwarenkennis hebben om te weten met wat voor soort stof/materiaal/techniek je een door jou ontworpen vorm of valling kunt bewerkstelligen, hoe weefsels in elkaar zitten, wat de eigenschappen zijn en hoe ze zich gedragen

- heel veel vakbladen lezen en beurzen bezoeken om te weten wat de nieuwste trends, kleuren en ontwikkelingen zijn en aanleg hebben om al vantevoren te weten wat mensen straks gaan willen dragen.

Het is dus eigenlijk ook nog wel meer dan wat naaien alleen. Eigenlijk, hoe lullig het ook klinkt, is het tekenen maar bijzaak. Bedenken en uitvoeren, daar draait het om in dit vak.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Nee dat is niet mogelijk!
Andersom kan wel!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
scherpe laatste zin hoor
+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja soms..heel soms ben ik wel scherp;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zal je partner blij mee zijn hahaha
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
LOL..kweet niet;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Haha
Dat kan niet! Waarom wil je dat graag, naaien hoort erbij, het is zelfs leuk om iets zelf te maken.

Toegevoegd na 9 minuten:
Je eigen smaak kan je aan een kledingstuk geven. In het bedrijfsleven in de mode wordt inderdaad het naaiwerk in het productieland gemaakt,maar meestal als je een zelfstandig ondernemer bent in de mode, moet je toch echt zelf je kleding naaien. Je wilt toch niet, dat iemand anders voor je de kleding. Mocht je toch in de mode willen werken, zonder te hoeven naaien, adviseer ik je de commerciele kant in de mode te zoeken, dat kan bijvoorbeeld bij een roc.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt goede ideeën hebben, maar om echt een bruikbaar model te hebben moet je het ook kunnen maken, en genoeg kennis van stoffen en naaien hebben om iets goeds te kunnen ontwerpen.
Dus ik denk dat je niet ver komt zonder te hoeven naaien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dan zou je al je ontwerpen op papier moeten zetten, en een ander je werk laten maken...
maar pas op..diegene kan ook met jou werk er vandoor gaan.. dus beter zelf ontwerpen en maken...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zie niet in waarom niet.

Een tuin kun je ook ontwerpen, zelfs als je geen tuin hebt!
Kwestie van geschikte software daarvoor gebruiken, of op de ouderwetse manier met papier, liniaal en potlood.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je het vak eenmaal onder de knie hebt, kun je die taak over laten aan andere.

Los gezien daarvan is mode ontwerpen niet het zelfde als kleding maken, dat is een vak apart, natuurlijk kan het wel samen. Je kunt net zo goed kleding ontwerpen en geen steek kunnen naaien, wat ik al zei dat kun je uitlenen aan coupeuses/naaisters.

Ontwerpen is het "creeren" van een nieuw kledingstuk.