Hoe werkt de antivriesstop-stand op een verwarmingsradiator knop?

Waar wordt de temperatuur opgemeten? In de verwarmingsknop zelf? Of is het iets mechanisch en hoe werkt dat dan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
9.5K

Het beste antwoord

als u bedoelt een thermostische radiatorkraan (herkenbaar aan cijfers op de kraan) dan het volgende.De cijferstand staat voor de hoeveel heid water die over de radiator kan stromen. Stand vorstbegrezing geeft een kleine stroming, stand 5 geeft een volledige stroming over de radiator. Als de ingestelde temperatuur is bereikt dan sluit de kraan zelf de stroming over de radiator, los van de warmtevraag van de kamerthermostaat. Aandachtspunt is dat als u in wintertijd de betreffende kraan in b.v. een bijkeuken van de stand vorstbegrenzing op stand 4 zet dit geen garantie is dat de radiator niet kan bevriezen. Dat heeft er mee te maken dat dan de knop wel in stand 4 staat maar het achterliggende stiftje is blijven kleven waardoor de waterstroming over de radiator die zal zijn van vorstbegrenzing. Altijd even controleren door de hand op de radiator te leggen of de nieuwe stand ook werkt.Zinvol kan het zijn om in de wintertijd de pompstand van de c.v. ketel op continu te zetten
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Zonder reclame te willen maken zou ik zeggen bekijk de link, staat een dwarsdoorsnede van een knop in en bovendien zal je zien dat de voeler normaal de temperatuur meet vanuit de knop. Maar er zijn ook externe voelers die je op een andere plek kan plaatsen als de knop zelf.