Wat is er fout als een koelkast ineens minder goed koelt? En is dat te repareren?

Het ding staat de hele dag op 5 (max. stand) te brommen en kouder dan een graad of 10/12 wordt het niet meer. Kan er ergens iets verstopt zijn of zo? Misschien kan ik ergens eens goed hard op slaan, werkt bij sommige van mijn auto's ook.

Deur sluit goed, en geen ijs meer omdat hij steeds slechter gaat koelen, ook is het diepvriesvak ineens minder koud.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
47.8K

Het beste antwoord

Deze link geeft een aantal mogelijkheden om een paar zaken te controleren en uit te proberen, met hopelijk het gewenste resultaat. Succes ermee!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Indien de vriezer wél de juiste temperatuur bereikt, is de kans erg groot, dat een deel van de koelleidingen in het koelgedeelte verstopt is. Daar is helaas niets aan te repareren.

Voor de zekerheid zou je de temperatuur nog op de juiste manier kunnen meten: met een thermometer in een glas water.

Een defect aan het thermostaat lijkt me wat minder waarschijnlijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sluit de Deur van de Koelkast nog wel na behoren. kijk de rubbers na als hij niet goed afsluit kan 't zijn dat hij inderdaad niet kouder wordt dan het aantal graden wat jij nu aangeeft. 'Kijk 't even na en laat 't ons weten!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dingen waar je wat aan kunt doen: deurrubbers. Goed nalopen. Zijn ze nog soepel, sluiten ze nog aan, zijn ze nog heel?

Wat mij wel eens is gebeurd: grote fles liggend in de koelkast, grote fles staand in de deur. Die raakten elkaar bij het sluiten van de deur. Gevolg: deur leek dicht te zijn, maar was dat niet, omdat de flessen dat verhinderden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zet m eens een dag uit en dan weer aan, dat kan helpen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ontdooien? Zit er teveel ijs in? Heel misschien een reden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als de koelkast bromt en niet meer goed koelt, terwijl de deur goed sluit en er geen ijs is, denk ik eerder dat de compressor niet goed werkt. Dat kan doordat er te weinig koelmiddel in het systeem zit of door een ander defect in de compressor. Je kunt het koelmiddel nog wel laten bijvullen als de koelkast dat nog waard is. Een nieuwe compressor zal snel duurder worden dan een nieuwe koelkast. Slaan helpt nooit bij koelkasten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarschijnlijk verliest je koelkast gas. Een koelkast die op een compressor draait zonder gas kan een hevige brand veroorzaken. Je kan gas laten bijvullen dat is vrij duur en geen garantie.