Mijn stopcontacten in de kelder doen het niet meer. Ik heb de stoppen gecheckt maar die zijn in orde. Wat zou er mis kunnen zijn?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.4K

Antwoorden (8)

Misschien is de aardlek- of zekeringschakelaar in de meterkast uitgevallen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als het niet je aardlekschakelaar is, zou de stroom in je kelder op de meterkast van de buren kunnen zitten....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In Belgie heb ik dat dus echt meegemaakt, een aantal groepen op de stoppenkast van de buren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
en ook hier, die - is niet van mij ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In oudere huizen is dat echt geen uitzondering. Het is zelfs bijna logisch als je bedenkt dat veel huizen vroeger een gemeenschappelijke stoppenkast en aansluiting hadden.
Doet het licht het nog wel dan? Dat zit vaak wel op dezelfde groep.
Hoe test je het, doet het apparaat het wel welke je daarop aansluit. Misschien heb je een spanningszoeker, of een multimeter.

Als er ergens een kabelbreuk is, dan zal je de leidingen moeten gaan volgen en steeds op een punt de spanning gaan meten. Totdat je ergens weer spanning hebt en dan tussen die twee punten de kabels vervangen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Haal in de meterkast de stroom eraf van het stopcontact
Haal de beschermkap van het stopcontact eraf .
Doe de stroom er weer op .
En kijk dan met een spanningszoeker of er op de draad wel stroom op zit .
Zo ja dan is de stopcontactdoos kapot . en moet dan worden vernieuwd .
Zo nee dan betekend dat dat je een kabelbreuk hebt tussen de stopcontactdoos en de meterkast en moet dan worden vernieuwd .
En oppassen voor stroom hè .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
misschien dat er ook nog ergens een centraaldoos zit, omdat de vrager over stopcontacten spreekt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dat kan ook nog .
Bedankt voor de info .
Had ik helemaal over het hoofd gezien .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
die - is niet van mij hoor ;)
VEILIGHEID VOOR ALLES

Gebruik een nachtlampje en een goedwerkende spanningzoeker voor het testen.
Zorg dat u niet alleen in de kelder bent en check of uw gsm of telefoon bereik heeft.
Indien u de zekeringgroep uitschakelt, laat andere huisgenoten dat ook weten.
Zorg voor een looplamp om licht te hebben in de kelder.

Over het algemeen bevinden zich in de keuken, badcel, inpandige berging en kelder wandcontacten met randaarde.
Het is mogelijk dat de groep voor de kelder buiten werking is gesteld.
Indien alle smeltzekeringen in orde zijn, of dat alle posities juist zijn van de knoppen van een moderne zekeringkast, dan is het bijna zeker dat de groep van de kelder buiten werking is, danwel ergens is losgekoppeld.

U kunt vaststellen of de draden in een wandcontactdoos daadwerkelijk zijn aangesloten. (3 stuks)
Controleer ook de lasdozen in muur of plafond.
Trek anders nieuwe draden en sluit de wcd,s opnieuw aan.
(blauw, bruin en groen/geel)

Mogen wij nog van u vernemen hoe het is opgelost?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zou kunnen zijn dat het draadje kapot is,
in dat geval zou de stop eruit gaan..
kan ook zijn dat de stekker niet werkt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat vaak gebeurd, vooral in oude huizen is dat er een lasdop los zit waardoor de draden die er in zitten niet meer goed worden verbonden.

Deze lasdoppen zitten in de lasdozen.

Toegevoegd na 3 uur:
zie plaatjes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als u weet wat de groep is kunt u het doormeten. Als ik het zo inschat is er een kabelbreuk ontstaan. Het kan een lastig klusje worden maar is wel te doen.