Kan ik van een stopcontact voor een elektrisch fornuis een gewoon stopcontact maken?

Heb nu een nieuw gasfornuis maar daar zit wel een elektrische oven in (gebruik nu een stekkerdoos hiervoor).

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.9K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt Jelle, ik zal het door een electricien laten doen.

Het beste antwoord

Daar moet je even voorzichtig mee zijn. Het kan zo zijn dat je een 380V aansluiting hebt voor je kookplaat. Dit zie je aan het type contactdoos. Als er een normaal contactdoos zit is dit geen 380. Zit er een gekke (extra grote gaten ed. Niet

Toegevoegd na 40 minuten:
OK, dan is het een 380V. Dat kan wel, maar je moet dan even een electricien laten komen. Die kan in je meterkast de kabeltjes omzetten (Hij haalt een draadje weg, en wisselt dan het 380 punt om naar een normaal contactdoosje.

Wij hebben zo in ons huis ook 3 stopcontacten van 380 om laten zetten. Is een minuut of 15 werk, als je meterkast een beetje netjes is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ja dat kan! Je gebruikt in dat geval alleen de 'nudraad', de 'aardedraad' en een 'fasedraad'......
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou het niet doen, met jouw beperkte kennis. Als je geen beperkte kennis had, dan had je het wel even nagemeten, of even goed in de meterkast of op de electiciteit afrekening gekeken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dat kan. Je gebruikt alleen de draden die je nodig hebt. Dat is meestal, Blauw, bruin en groen/geel.
Let op! van iedere kleur één draad.