een rookmelder werkt het beste als er luchtstroming langs is, daarom mag hij ook niet in een hoek aan het plafond, dat is een soort stilstaande zone. De rook kruipt langs de muur omhoog (dus 30 cm onder het plafond is uitstekend) maar de uitwisseling in die laatste hoek is gering. Op de vensterbank ook lijkt me, de lucht (en evt rook) gaat erlangs en dan gelijk omhoog. Alle platte oppervlakken hebben aan de bovenkant weinig luchtstroming

+ maar dat is al veel vaker gezegd, als de rook daar staat is het voor jou te laat
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Het mag, maar verstandig is het niet. Rook gaat naar boven, en tegen de tijd dat de vensterbank in de rook staat, is je huis al bijna afgebrand en ben jij gestikt. Niet doen dus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Aangezienn rook naar boven stijgt en de vensterbank zich een niveau lager bevindt dan het plafond, lijkt me dat niet zo'n verstandig idee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De beste plek:
-in de gang of ruimte tussen keuken en woonkamer
-op elke verdieping in huis
-altijd aan het plafond
-en meer dan 50 cm van de zijmuur en hoeken van een vertrek

Niet:
-in de keuken of de badkamer
-in de garage
-bij een ventilator of ventilatieopening
-boven de verwarming
-op tochtige plekken

U heeft dan veel kans op vals alarm. Of uw rookmelder gaat kapot doordat er teveel stof in komt.

Dus in de vensterbank is geen goed idee.

Toegevoegd na 3 minuten:
Wist je trouwens dat je overlevingskans bij brand in huis met een rookmelder 100% is? Alle reden dus om ze in huis op te hangen en regelmatig te checken!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Plaats een brandalarm altijd zo hoog mogelijk in de ruimte. Het is voor je eigen veiligheid.
Natuurlijk kan je hem neer zetten, alleen detecteert hij pas als je je zelf niet meer kan redden!