Wat is de samenstelling van wit-drogend beton? Ik wil stapstenen maken voor mijn tuin.

relatief kleine hoeveelheden dus, ik kan geen zakken cement van 25 kilo hanteren.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5.9K

Antwoorden (2)

Wit beton wordt gemaakt uit zogenaamd wit cement.

Beton is een mengsel van cement : zand : grind, in de verhouding 1 : 2 : 3, gemengd met water.

http://www.cementenbeton.nl/w-content/wit-cement.html:
Wit cement dankt zijn kleur (of het ontbreken daarvan!) doordat het wordt vervaardigd uit vrijwel ijzervrije grondstoffen. Wit cement valt onder de norm NEN 3550. De prestaties en fysische eigenschappen van wit cement zijn dezelfde als die van normaal (grijs) portlandcement.

Door zijn 'kleur' is wit cement niet alleen uitermate geschikt voor de vervaardiging van wit beton, maar maakt het ook mogelijk egaler en intenser gekleurd beton te maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Afhankelijk hoeveel stenen je nodig hebt, heb je snel een paar kilo bij elkaar. Een m³ beton weegt zo'n 2500-3000kg. Een tegel van 30x30x5 cm weegt dus al gauw 12,5 kilo. Met 1 zak (kant-en-klare) cement van 25 kg maak dus hooguit 2 stenen... Met andere woorden: je hebt al snel een paar 25 kg zakken nodig. Wellicht dat er kleinere zakken in de handel zijn, maar daar kan je dan telkens net 1 steen van maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vandaar dat ik het heb over 'kant-en-klaar' zakken. Buiten dat, maakt dat voor het eindresultaat weinig uit; of je nu 25 kilo 'kant-en-klare' zakken moet slepen of met aparte zakken met cement, grind en zand... per tegel heb je hetzelfde gewicht nodig.