kan je een gewone cv radiator (40x192cm) ook een kwart slag draaien en dan (als een soort design)radiator ophangen, zonder warmteverlies enzo?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
9.4K

Het beste antwoord

Als je het voor elkaar krijgt om de toevoer en afvoer diagonaal tegenover elkaar te plaatsen, heeft het zin. Anders krijg je geen goede doorstroming van de radiator.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De toevoer met altijd bovenaan zitten, inclusief de kraan.

Andere antwoorden (6)

nee dit is niet mogelijk
ls je dat doet komen de leidingen boven of onder binnen/uit
en dan heb je een steigbuis nodig anders kan het water niet rond in je verwarming
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In principe zou dat best kunnen, het water wordt onder een overdruk door de radiator gepompt, Maar, het ontluchtingsventiel van de plaat zal dan nooit op het hoogste punt komen waarmee het ontluchten wel eens problematisch kan worden. Maar ook daar zijn best oplossingen voor.....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat hangt er vanaf of de radiator meerdere aansluitpunten heeft. Een gewone radiator heeft er vaak 4 waarna je de radiator kan ophangen zoals je wilt en er altijd 2 aansluitpunten onderop zitten voor in en uit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geen enkel probleem. Op de meeste radiators zitten vier aansluitpunten.
Je moet zorgen dat de ontluchting bovenop zit.
Als zowel de aan als afvoer boven of onder zit moet je een stijgbuis erin plaatsen kost ong. 20 euro.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je het ophangen zelf al hebt opgelost is het geen probleem. Wel zal er enige capaciteit verloren gaan. Dit is echter marginaal t.o.v. een designradiator. Zorg voor een mogelijkheid om te kunnen ontluchten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat kan best. Je krijgt dan niet meer de opgegeven verwarmingscapaciteit, maar je verliest geen warmte. Waarschijnlijk heb je de volledige capaciteit toch niet nodig als je geen bejaarde bent. Het meeste capaciteitsverlies wordt veroorzaakt doordat de luchtkanalen nu horizontaal zitten i.p.v. verticaal.